Vil ha strengere regler for flysikkerhet i EU

Publisert

Minister for infrastruktur Ana Pastor vil ha strengere regler for flysikkerhet i EU. Initiativet kommer etter at Spania den siste tiden har opplevd svikt i sikkerheten på flere av Ryanairs flyvninger. Spørsmålet om flysikkerhet har også fått økt oppmerksomhet etter at dom ble avsagt i saken om Spanair-ulykken fra 2008.

Minister for infrastruktur Ana Pastor vil ha strengere regler for flysikkerhet i EU. Initiativet kommer etter at Spania den siste tiden har opplevd svikt i sikkerheten på flere av Ryanairs flyvninger. Spørsmålet om flysikkerhet har også fått økt oppmerksomhet etter at dom ble avsagt i saken om Spanair-ulykken fra 2008.

I et møte med sin tyske kollega i Berlin, Peter Ramsauer, skal den spanske ministeren ha foreslått lovendringer som skal gjøre det mulig for EU-landene å stille strengere krav til sikkerhet hos flyselskapene. Den spanske ministeren, som også har hatt møter med irske myndigheter, mener spørsmålet om flysikkerhet må utredes og inviterer de andre medlemslandene i EU til diskusjon.

Et Ryanair-fly på vei til Tenerife måtte mandag 17. september nødlande ved flyplassen Barajas i Madrid grunnet tekniske problemer. Dagen før hadde et fly fra samme selskap fått motorproblemer og måtte nødlande på flyplassen i Barcelona. I ukene før dette opplevde Ryanair problemer med et fly på Lanzarote og et på Mallorca. Ved siden av disse hendelsene kommer de tre nødlandingene selskapet måtte foreta ved flyplassen i Valencia i juli på grunn av mangel på drivstoff.

Spørsmålet om flysikkerhet har også fått økt oppmerksomhet etter at en domstol i Madrid onsdag 19. september henla saken mot de to mekanikerne som var involvert i Spanair-ulykken for fire år siden.

Spanairs flyvning 5022 til Gran Canaria 20. august 2008 styrtet like etter å ha tatt av fra Barajas i Madrid. Rett før ulykken hadde flyet vært inne til reparasjon. De to mekanikerne som reparerte flyet ble senere beskyldt for å ha latt flyet ta av uten at feilen var ordentlig utbedret.

Dommerne i saken konkluderte imidlertid med at skylden for ulykken lå hos de to pilotene på flyet, som i følge rapporten ikke gjorde det de skulle av kontroller før avgang.

154 mennesker omkom og 18 ble skadet. Etter henleggelsen onsdag, har organisasjonen for de etterlatte etter ulykken varslet at de vil prøve saken i utlandet.
   

Av Ole C. Glad
 

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet og følg oss på Facebook!

Flere relaterte nyheter