Spania er rangert som nummer én på World Economic Forum´s liste over beste land i verden på reiseliv og turisme 2015. Det populære ferielandet skårer høyest på kultur, natur og infrastruktur, men havner også langt opp på sikkerhet, helse og bruk av informasjonsteknologi. Listen inneholder hele 141 land som er vurdert på 14 forskjellige områder. Det skal være første gang i rangeringens historie at Spania topper listen.
At forholdene er tilrettelagt for feriereisende i Spania er kanskje ikke så overraskende. Med sine over 60 millioner tilreisende i året er Spania det tredje mest besøkte landet i verden, kun overgått av Frankrike og USA. Det er likevel en anerkjennelse for nasjonen at de nå topper Verdens økonomiske forums liste som det mest attraktive landet i verden.
Det skal være første gang landet havner øverst på rangeringen, foran både Frankrike (nr. 2) og Tyskland (nr. 3). Videre på listen finner vi USA (nr. 4), Storbritannia (nr. 5), Sveits (nr. 6), Australia (nr. 7), Italia (nr. 8) , Japan (nr. 9) og Canada (nr. 10). Norge havner som nummer 20, foran Finland (nr. 22), Sverige (nr. 23) og Danmark (nr. 27).
Hele 141 nasjoner er med i rapporten og er vurdert på 14 forskjellig områder fra kultur og natur til den generelle økonomiske utviklingen i landet og evnen til å tiltrekke seg turister. Hvilke velferdstilbud som finnes tilgjengelig er også en faktor. For komplett liste over kategoriene landene er vurdert etter, se nedenfor.
World Economic Forum
The Travel & Tourism Competitiveness Report 2015
TRAVEL & TOURISM COMPETITIVENESS INDEX:
Enabling Environment
1. Business Environment
2. Safety and Security
3. Health and Hygiene
4. Human Resources and Labour Market
5. ICT Readiness
T&T Policy and Enabling Conditions
6. Prioritization of Travel and Tourism
7. International Openness
8. Price Competitiveness
9. Environmental Sustainability
Infrastructure
10. Air Transport Infrastructure
11. Ground and Port Infrastructure
12. Tourist Service Infrastructure
Natural and Cultural Resources
13. Natural Resources
14. Cultural Resources and Business Travel