Presidenten for Valencia-regionen, Juanfran Pérez Llorca, besøkte statsminister Pedro Sánchez og overrakte ham en liste med hundre forslag til tiltak for Alicante-provinsen.
Disse inkluderer utvidet vanninfrastruktur, pendeltog i Alicante-området, tog til flyplassen i Alicante og en utvidet jernbanelinje kalt Middelhavskorridoren, som står øverst på listen over Alicantes prioriteringer.
Juanfran Pérez Llorca overtok nylig etter Carlos Mazón, som trakk seg som president etter kritikk av hvordan regionale myndigheter håndterte de kraftige regnene i Valencia-regionen høsten 2024, der over 200 mennesker mistet livet.
De mest presserende sakene er vanninfrastrukturprosjekter og jernbaneforbindelser, samt støtte til nøkkelsektorer som fottøy, tekstilproduksjon og audiovisuell produksjon.
Som på Costa del Sol er trafikksituasjonen på Costa Blanca svært komplisert. Økt turisme og flere innbyggere betyr at presset på veiene er større enn noensinne.
Pérez Llorca mener at Sánchez-regjeringen ikke har bidratt til investeringer eller finansiering av forbedret vanninfrastruktur mellom elvene Tagus og Segura. I tillegg mangler det investeringer i utvidelse av renset avløpsvann ved renseanleggene Rincón de León og Monte Orgegia i Alicante, som ville gi 26 hm³ til vanning.
Dette ville kreve en investering på opptil 300 millioner euro.
Listen inkluderer også hastige reparasjoner av San Diego-reservoaret, som er ekstremt viktig for å regulere vannoverføringen mellom Júcar og Vinalopó.
Utvidede jernbanetjenester er et annet viktig punkt på listen, inkludert både godstransport og konvertering til standard sporvidde på linjen Alicante-Murcia, tog til flyplassen og dobbeltspor.
I tillegg må både Valencia og Alicante-Elche flyplasser utvides, da de har nådd sin maksimale kapasitet for å håndtere antall passasjerer. Det er også behov for en andre rullebane.
Videre er Alicante flyplass den største i Europa uten jernbaneforbindelse.





