Marokkanske myndigheter har advart sine spanske kolleger om at hasjsmuglere oftere og oftere tar i bruk småfly for å frakte sin ulovlige last over Gibraltarstredet.
Marokkanske myndigheter har advart sine spanske kolleger om at hasjsmuglere oftere og oftere tar i bruk småfly for å frakte sin ulovlige last over Gibraltarstredet.
Det første registrerte smuglingsforsøket med fly var i februar år 2000, da Guardia Civil oppdaget et fly som var på vei fra Marokko til Cádiz med 639 kilo hasj. Nesten ti år senere er bruken av fly i smuglingsprosessen blitt svært utbredt, ifølge en talsmann for den marokkanske regjeringen.
Siden begynnelsen av 2007 har marokkansk politi avslørt 40 smuglingsforsøk med småfly. Tretten av dem ble avslørt i år. Praksisen med bruk av fly har fått kallenavnet "aerolíneas del hachís" av spanske myndigheter.
Ifølge narkotikapolitiet gir bruken av fly en rekke fordeler i forhold til å frakte stoffet den tradisjonelle veien i båter. Metoden er raskere og mer effektiv, og inkluderer mindre arbeidskraft, noe som igjen øker inntektene til mafiasene som står bak smuglingen.
Det er angivelig bander sammensatte av marokkanere og spanjoler som står bak smuglingen med fly. Småflyene kan lande nesten hvor som helst og trenger bare fire hundre meter med åpent terreng for å kunne ta av eller lande. Fjellkjeden La Sierra de Cádiz blir ofte brukt som landingsplass, ifølge kilder i Guardia Civil.
Det største flysmuglede beslaget hittil var i Ciudad real tidligere i år. Da fant politiet 1.500 kilo hasj i et 12 meter langt Antonov fly. En talsmann for Guardia Civil sier at også kokainsmuglere har tatt i bruk småfly for å transportere sine ulovlige varer.