Spania vil fremstå som «koselig og kosmopolitisk»

Publisert

Det spanske innenriksdepartementet lanserer fase to av markedsførings-kampanjen som er ment å lansere Spania for utenlandske turister på nytt. Kampanjens slogan er fortsatt den dårlig oversatte «España seguro» hvis ordspill på «Spania sikkert» og «Spania selvsagt» helt forsvant når man oversatte til Engelsk «Spain for sure».

Manuel Muñiz, fra inneriksdepartementet, er leder for «Global Spain» prosjektet. Han hevder Spanias image har holdt seg svært godt gjennom epedemien. Men man ønsker nå å relansere landets image i perioden hvor vaksiner gjør at landet i større grad åpner dørene for turister fra utlandet og man kan se frem mot den viktige sommerferien.

Kampanjens første fase ble lansert i forkant av sommerferien 2020 da man i juni kunne se kjente spanjoler som Rafael Nadal, Isabel Coixet, Pau Gasol og José Andrés gjenta frasen «españa seguro» og «spain for sure». I denne andre fasen vil man i reklamen se utlendinger som har valgt Spania som bosted:

Cholo Simeone er fra Italia og trener for Atletico de Madrid. Rebeca Grynspan fra Costa Rica er leder for Iberoamericana. Dansken Peter Sisseck jobber med vin i Spania og Lucrecia fra Cuba er sanger. Caterina Biscari fra Italia jobber med partikkelfysikk og briten Wayne Griffiths er president for bilgiganten Seat. Ingen i listen er fra Asia eller Afrika.

Departementet ønsker at man ved å bruke slike kjendiser kan vise Spania som et åpent og solidarisk land.

Reklame-filmene man vi se i tiden fremover viser syv emblematiske steder i Spania. Blant dem vitenskapsbyen i Valencia, Ciudad de las Artes y las Ciencias og vinåkrene i Ribera del Duro.

Innenriksdepartementet kjøper reklameplass på spansk TV, flyplasser, tog, togstasjoner i tillegg til sosiale medier.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet og følg oss på Facebook!

Flere relaterte nyheter