Den spanske trafikkmyndigheten DGT planlegger etter sigende en rekke viktige reformer som skal tre i kraft i 2024, blant annet muligheten til å kjøre bil allerede som 17-åring, økt beskyttelse for motorsyklister, flere alkohol- og narkotikatester og satsing på autonome kjøretøy.
Antall omkomne motorsyklister har økt med 19 prosent det siste året. Trafikkmyndighetene prioriterer derfor tiltak for å redusere ulykkene i denne gruppen. Blant annet vil det bli påbudt med helhjelm og godkjente hansker for motorsyklister i trafikken.
I tillegg vil førerkort type B ikke lenger tillate kjøring av lettere motorsykler eller mopeder, slik det hittil har vært mulig for dem som har hatt førerkortet i minst tre år. I stedet vil det også kreves et obligatorisk kurs for å kjøre motorsykler på opptil 125 kubikkcentimeter.
En annen stor endring er at ungdom fra 17 år får lov til å kjøre bil, forutsatt at de er i følge med en voksen over 24 år som har hatt førerkort i minst fem år. Dette er en del av et EU-vedtak som ble fattet i desember, og som ennå ikke er ferdigbehandlet i detalj før det kan tas i bruk i de ulike medlemslandene. Den forventes imidlertid å bli ferdigbehandlet i løpet av året og betyr i praksis at det blir mulig å øvelseskjøre også i Spania.
DGT planlegger også å øke antallet alkohol- og narkotikatester med ti prosent i år, noe som vil bety rundt seks millioner alkoholtester og 120 000 narkotikatester. Bakgrunnen er at mer enn halvparten av sjåførene som omkom i trafikkulykker i 2022, testet positivt for alkohol, narkotika eller psykotrope stoffer.
I tillegg vil reguleringen av selvkjørende kjøretøy bli gjennomgått for å gjøre det mulig å ta dem i bruk i større utstrekning. Lovverket vil bli utviklet i samråd med industridepartementet og bilindustrien. Dette tiltaket anses som en måte å forbedre trafikksikkerheten på ved å redusere risikoen for menneskelige feil, samt optimalisere trafikkflyten og begrense miljøutslippene.
For å tilpasse trafikkreglene til nye teknologiske og mobilitetsmessige krav vil DGT også oppdatere trafikkskiltkatalogen, den første større reformen av disse siden 2003.