12.9 C
Alicante
30.4 C
Málaga
20 C
Las Palmas de Gran Canaria

Hva foregår på flyplassen i Castellón?

Den nye flyplassen i Castellón (Aeropuerto de Castellón-Costa Azahar), som har stått klar til bruk siden mars 2011, har fremdeles ingen flyvninger. De siste dagene er det derimot observert racerbiler (DTM) ute på rullebanen.

I følge avisen Las Provincias har det tyske racingteamet HWA AMG leid anlegget til testing av Mercedes-biler.

Regionale myndigheter skal ikke ha vært informert om testingen. Den skal heller ikke ha blitt annonsert andre steder. Mange lurte derfor på hvorfor biler i høy hastighet plutselig kjørte rundt på flyplassen.

Den nye flyplassen i Castellón (Aeropuerto de Castellón-Costa Azahar), som har stått klar til bruk siden mars 2011, har fremdeles ingen flyvninger. De siste dagene er det derimot observert racerbiler (DTM) ute på rullebanen.

I følge avisen Las Provincias har det tyske racingteamet HWA AMG leid anlegget til testing av Mercedes-biler.

Regionale myndigheter skal ikke ha vært informert om testingen. Den skal heller ikke ha blitt annonsert andre steder. Mange lurte derfor på hvorfor biler i høy hastighet plutselig kjørte rundt på flyplassen.

Det ble antatt at flyplasselskapet Aerocas, der Carlos Fabra (PP) er president, hadde gitt tillatelse til kjøringen men dette var ikke bekreftet. Saken ble derfor tatt opp i parlamentet i Valencia, der opposisjonen ba PP-regjeringen om en forklaring. PP skal imidlertid heller ikke ha kjent til saken.

Flyplass-sjef Fabra skal senere ha forklart at det handlet om testing av biler.I følge ham betyr utleiet av flyplassen og besøket av det tyske racingteamet gode inntekter for provinsen. Flyplassanlegget skal ha blitt leid ut for 3.000 euro pluss moms. Kanskje ikke så dyrt for leie av en hel flyplass, men muligens et skritt i riktig retning for Aerocas.

Det gjenstår imidlertid en del før flyplassen kan anses som en god investering for provinsen. Den kontroversielle flyplassen, som av mange anses som Fabras eget lille prosjekt, har til nå kostet det offentlige over 150 millioner euro. Da flyplassen ble innviet rett før regionsvalget i 2011 var det mange som så på begivenheten som et rent PR-stunt fra Partido Popular.
Flyplassen var ikke ferdig, det manglet godkjennelse for bruk og det manglet fly.

I ettertid viste deg seg at rullebanen heller ikke oppfylte internasjonale krav til sikkerhet. Et område der flyene skulle snu var ikke riktig utformet og måtte rives opp og legges på nytt.  

Det har også vært turbulent rundt personen Carlos Fabra som i dag står tiltalt for korrupsjon og skatteunndragelse fra perioden som PP-politiker og president i Castellón (1995-2011).Aerocas er for tiden i forhandlinger om salg av flyplassen.

 
 

Relaterte saker

- Advertisement -