Fra og med 2. januar vil alle elsykler være registrert i et nasjonalt register, og eieren må ha forsikring. Den nye loven er godkjent i kongressen og innebærer at det vil bli opprettet et register over alle som eier en elsykkel, som vil bli administrert av det spanske trafikkverket (DGT).
Inntil de nye reglene trer i kraft, kan man fortsette å kjøre elektrisk sparkcykel uten forsikring. Dette har forårsaket en del problemer når ulykker har skjedd og sparkcykelføreren ikke har hatt økonomisk dekning. I noen tilfeller har de blitt pålagt å betale store erstatningsbeløp som de ikke har hatt dekning for, noe som i noen tilfeller har ført til personlig konkurs.
For å løse dette problemet har loven blitt oppdatert med en klarere definisjon av hva som er et «lett personkjøretøy». Forsikringskravet gjelder alle kjøretøy som har elmotor, plass til én person, veier 25 kilo eller mindre og kan kjøre mellom 6 og 25 kilometer i timen. Hvis kjøretøyet veier mer enn 25 kilo, må det holde lavere hastigheter.
Fartsgrenser finnes allerede, og det er fra tidligere forbudt å kjøre med passasjer på en elektrisk sparkcykel. Men DGT opplyser at det er svært vanlig med høyere hastigheter, spesielt fordi mange trimmer motoren, og man ser ofte sparkcykler med mer enn én person på.
Ifølge myndighetene trer de nye lovene i kraft for å beskytte både den som kjører elscooter og andre trafikanter, samtidig som man fremmer en mer bærekraftig måte å transportere seg på.
Det planlagte registeret over lettere kjøretøyer skal være på plass og aktivt 2. januar neste år. Det anslås at det finnes rundt 5 millioner elscootere i Spania. Men eftersom de er forbudt i lokal trafik flere steder, er det svært sannsynlig at mange av disse ikke lenger er i bruk.
I tillegg til forsikringskravet vil den nye loven også inneholde bedre erstatning til de som blir utsatt for ulykker. Beløpene vil i fremtiden være i tråd med konsumprisindeksen for å gi bedre erstatning til ofrene.