Ciudad Real lufthavn i Castilla-La Mancha kan bli solgt for 10.000 euro. Uendelige forsøk på å kvitte seg med anlegget førte til at eieren nylig arrangerte auksjon uten minstepris. Kun ett investeringsselskap skal ha vist interesse. Dersom ingen annen kjøper melder seg innen 14. september kan flyplassen i teorien bli solgt for den rekordlave prisen. Anlegget skal i sin tid ha kostet 450 millioner å bygge.
Flyplassen Aeropuerto de Ciudad Real i Castilla-La Mancha er blitt et av de store symbolene på mislykkede investeringer fra årene med byggeboom i Spania. Flyplassen ligger i et øde område godt utenfor byen Ciudad Real og seksten mil fra hovedstaden Madrid. Anlegget som ble åpnet i 2008 har aldri blitt noen suksess og har på det meste hatt tre avganger i uken. På grunn av manglende lønnsomhet og interesse for flyvninger ble flyplassen stengt i 2012. Etter det har man forsøkt å finne selskaper som er villig til å investere penger i prosjektet og dekke en betydelig gjeld til kreditorer på nærmere to hundre millioner euro.
Auksjon uten minstepris
Etter uendelige forsøk på å få solgt flyplassen gikk man nylig inn for å arrangere auksjon uten minstepris. Et nytt og ukjent investeringsselskap som går under navnet Tzaneen har meldt interesse.
Selskapet er imidlertid det eneste som har lagt inn bud – og det på kun 10.000 euro. Dersom ingen annen kjøper melder seg innen 14. september kan flyplassen i teorien bli solgt for denne prisen, et beløp som tilsvarer rundt 90.000 norske kroner.
En topp moderne flyplass
Avisen El País forteller historien om spøkelsesflyplassen i Cuidad Real som stod ferdig i 2008 men der forretningene aldri tok av. Anlegget skal i sin tid ha kostet 450 millioner å bygge. Målet med investeringen var å bygge en flyplass som kunne konkurrere med hovedflyplassen Madrid Barajas. Den gamle hovedflyplassen hadde for lengst nådd sin begrensning i transport av cargo og Ciudad Real skulle avhjelpe situasjonen. Uten boliger i nærheten skulle flyplassen kunne motta trafikk 24 timer i døgnet, transportere 2,5 millioner passasjerer i året og 100.000 tonn cargo.
En topp moderne terminal ble bygget, blant annet utstyrt med det siste innen teknologi for håndtering av bagasje, samt en helt ny fiberoptikk og et elektrisk system verdt millioner av euro. Rullebanen er 4,5 kilometer lang og det enorme området rundt selve anlegget var tiltenkt varehus til cargo og annen forretningsvirksomhet som ville komme i takt med økonomisk vekst. I tillegg skulle anlegget knyttes opp om høyhastighetstoget til Madrid med under en times reise inn til hovedstaden.
Manglende etterspørsel
Da flyplassen ble innviet i desember 2008, hadde den rundt 200 ansatte. Det skulle imidlertid ta seks år før det første flyet landet på rullebanen. På det meste skal flyplassen ha hatt tre avganger i uken. Den manglende etterspørselen vedvarte og i april 2012 ble anlegget stengt. Arbeidsplassene og den økte sysselsettingen man hadde håpet på i Ciudad Real uteble, en by med rundt 75.000 innbyggere.
I dag er Aeropuerto de Ciudad Real kjent som spøkelseflyplassen. Håpet om å at forretningene en dag vil blomstre lever likevel videre. Budet på 10.000 euro er foreløpig ikke tatt på alvor og en mer realistisk pris på 28 millioner euro er lansert. Det tilsvarer rundt 70 prosent av verdien på anlegget som er estimert til 40 millioner euro. Dersom nye investorer legger denne kjøpesummen på bordet før 14. september får de overta flyplassen.