Castellón endelig klar for flytrafikk

Publisert

Aeropuerto de Castellón-Costa Azahar er endelig klar for flytrafikk. Flyplassen skal drives av det kanadiske selskapet SNC-Lavalin som har bundet seg til en avtale på tjue år. Starten på ordinær passasjertrafikk vil dersom alt går etter planen være i 2015. Selskapet skal imidlertid ha satt seg som mål å komme i gang med de første flyvningene allerede innen fem måneder. Den kontroversielle flyplassen har vært regnet som ett av Partido Populars skandaleprosjekter i Valencia-regionen.

Regionale myndigheter i Valencia har gjort en avtale med SNC-Lavalin som i første omgang skal vare i tjue år fremover. De første ti årene vil selskapet få tilført 24,5 millioner euro for å drive flyplassen. Etter 2024 er det meningen at selskapet skal begynne å betale for bruken av anlegget. Når den tid kommer håper man at antallet passasjerer per år skal ha kommet opp i 1,2 millioner.

Det er knyttet store forventninger til selskapet. I følge opplysninger fra regjeringen i Valencia driver SNC-Lavalin allerede 16 andre flyplasser i Europa og skal ha hatt til sammen over 58.000 flyvninger i fjor.

Dersom alt går i boks vil den nye avtalen være som «å våkne fra en dårlig drøm» skriver avisen El País. Flyplassen i Castellón har stått klar til bruk i nærmere tre år, men har til nå kun vært et pengesluk for det offentlige med tap på flere titalls millioner euro. Mangel på både passasjerer og fly har gjort at den kontroversielle investeringen på 150 millioner euro har vært referert til som «spøkelsesflyplassen». Prosjektet har blitt kritisert på grunn av beliggenheten, ca. fire mil fra provinshovedstaden Castellón de la Plana, og at det ikke er behov for en flyplass i dette området.

Den forrige sjefen for Aeropuerto de Castellón, Carlos Fabra (PP), skal de siste årene ha brukt rundt 50 millioner euro bare på å markedsføre flyplassen. Etter at han trakk seg fra stillingen i fjor, uten å ha landet en eneste avtale, skal løpende utgifter ha blitt redusert med over 80 prosent.

Carlos Fabras som regnes som drivkraften bak byggingen av flyplassen ble i november i fjor dømt til fire års fengsel for skatteunndragelse, forhold som går tilbake til perioden da han var president i provinsen (1995-2011). Etter å ha gått av som president i 2011 gikk han over til å bli sjef for flyplassen, et prosjekt han selv hadde drevet frem som politiker.

Den offisielle åpningen i 2011 ble av mange sett på som et rent PR-stunt i Partido Populars valgkamp i regionsvalget. Åpningen ble offisielt feiret av Fabra og den gang regionspresident i Valencia, Francisco Camps. Camps som noen måneder senere måtte trekke seg fra vervet som president på grunn av korrupsjonsanklager, proklamerte at åpningen av flyplassen markerte starten på en «sosioøkonomisk transformasjon» av Castellón som provins. Foruten korrupsjonsanklagene har PP blitt kritisert for en urealistisk satsing på provinsen Castellón og provinsens økonomiske potensial som reisemål for spanske og utenlandske turister. Castellón er i dag ett av områdene i Spania der flest hus står tomme. I følge tall fra spanske myndigheter skal provinsen i juni 2012 ha hatt nærmere 120.000 nye boliger til salgs.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet og følg oss på Facebook!

Flere relaterte nyheter