Beskylder PP for å kontrollere media

Publisert

Tidligere redaktør i El Mundo, Pedro J. Ramírez, beskylder Partido Popular for å drive kontroll med spanske aviser. Redaktøren måtte nylig trekke seg på grunn av avisens dårlige økonomi. I følge Ramírez er imidlertid det bare en side av saken. Den tidligere avissjefen hevder at det er avisens dekningen av korrupsjonsskandalene i PP som er den egentlige grunnen til avskjedigelsen.

El Mundo er regnet som en konservativ og PP-vennlig avis og har mer eller mindre støttet partileder Mariano Rajoy i de siste tre parlamentsvalgene. I et intervju med The New York Times sier den avgåtte Ramírez at han hadde et godt forhold til Rajoy helt frem til han ble statsminister.

Avisen har de siste to årene fulgt PPs korrupsjonsskandaler tett og blant annet bidratt med svært kompromitterende informasjon om statsminister Mariano Rajoy. I følge Ramírez var det dette som kostet ham jobben.

«Dette er et eksempel på maktbruk fra en regjering som ønsker å sende en beskjed, ikke bare til El Mundo, men til hele mediasektoren, om at alle som opptrer på en måte regjeringen ser på som upassende vil måtte betale for det» sier Ramírez. Han mener dette har vært spesielt graverende under regjeringen Rajoy, som han hevder har utnyttet tiden med svak økonomi til å presse media til «lydighet, underdanighet og selvsensur».

Den avgåtte redaktøren går ikke nærmere inn på hvordan dette konkret skal ha ført til hans oppsigelse. Den spanske storavisen skal ha lidt økonomisk under krisen, blant annet på grunn av sviktende annonseinntekter og problemer med omlegging til digital betalavis. Ramírez beskylder Rajoy for å ha drevet heksejakt på ham og redaksjonen og at dette skal ha startet etter at Ramírez gjorde et fire timer langt intervju med partiets tidligere kasserer Luis Bárcenas. Intervjuet førte til at PP-ledelsen og Rajoy ble satt i et svært dårlig lys. Rajoy reagerte senere med å beskylde El Mundo for å ha «manipulert» informasjon fra en «kriminell kilde».

I likhet med andre aviser har El Mundo skrevet om etterforskningen av den korrupsjonstiltalte og varetektsfengslede eks-kassereren. Avisen har hatt en aktiv rolle i å avsløre hvordan Partido Popular helt siden 1990-tallet skal ha operert med doble regnskap. Det er blitt skrevet om Bárcenas´ bokføring av ulovlig donasjoner til partiet fra næringslivet og aktører innen bygge- og eiendomsbransjen i Spania. I den sammenheng er det også blitt skrevet om bonusutbetalingene som skal ha gått til medlemmer av partiledelsen og der Mariano Rajoy angivelig er blant de som har mottatt konvolutter med kontanter fra Bárcenas.

Samtidig med avsløringene om korrupsjon hos regjeringspartiet har El Mundo slitt økonomisk. I november 2013 skal eierselskapet RCS MediaGroup ha måttet gå inn med 400 millioner euro for å redde avisen. Dette skal være den offisielle forklaringen på hvorfor Ramírez måtte gå, noe han selv ikke benekter men heller ikke bekrefter.

Den avgåtte avissjefen sier han ikke ønsker å fremstille seg selv som en martyr eller et offer. Likevel mener han at det som har skjedd med El Mundo er et «symptom» på hvordan demokratiet i Spania er på vei til å forringes under statsminister Mariano Rajoy. På spørsmål om ryktene om en fallskjerm på 20 millioner euro, svarer den avgåtte El Mundo-sjefen at han heller ville ha endt sine dager i avisen enn å få penger for å trekke seg som redaktør. Pedro J. Ramírez har vært sjef i El Mundo i nærmere 25 år, en avis han selv var med på å starte i 1989.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet eller følg oss på Facebook! Og om du føler deg litt generøs, spander en kaffe på redaksjonen! ??? 🚀☕ Takk!

Forsikring av leiebil i Spania?

Spørsmål om forsikring av leiebil i Spania er et tema som går igjen blant nordmenn som leier bil i Spania. Mange er usikre på hva "standard" forsikring inkluderer og...






Nyttig å vite:

Relevante nyheter