Barcelona: Kreativitet skaper nye inntekter i Spania

Publisert

Spania sliter fortsatt med sviktende økonomi og høy arbeidsledighet, selv om lyset i tunellen kan skimtes på enkelte områder. Dårlig økonomi fører i hvert fall til at kreativiteten øker og i Barcelona gir en fotballdrakt fra Nike kjærkomne penger i en slunken kommunekasse. Det samme skjer når metroen i Barcelona får nytt navn.

Spania sliter fortsatt med sviktende økonomi og høy arbeidsledighet, selv om lyset i tunellen kan skimtes på enkelte områder. Dårlig økonomi fører i hvert fall til at kreativiteten øker og i Barcelona gir en fotballdrakt fra Nike kjærkomne penger i en slunken kommunekasse. Det samme skjer når metroen i Barcelona får nytt navn.

Nike, verdenskjent gigant innen sport, har fått tillatelse til å henge en fotballdrakt fra Barcelona FC på den høyreiste og flotte Columbus-statuen i Barcelona sentrum. Ca. 850 000 kroner måtte Nike betale for å kle opp den 60 meter Columbus-statuen for noen få måneder. Nå vurderer byrådet i Barcelona å selge reklameplassen på mer permanent basis.
Store penger

Drøye 20 millioner kroner koster det for teleselskapet Vodafone å få oppkalt Barcelonas metro på sentrale Sol-plassen til Vodafone-Sol. Avtalen gjelder for tre år.

Metro linje 2 i Barcelona får også Vodafone i navnet fra september. Beløpet som skal betales her er ikke kjent.

Det skal være første gang at en metro blir oppkalt etter en sponsor. Innen idretten er det imidlertid velkjent. Mange fotballstadioner har rene sponsornavn, så ideene er sikkert unnfanget fra idrettens verden.

Ikke noe nytt
Det anslås at medieomtalen som Nike har fått for sponsingen av Columbus-statuen har en markedsverdi på i overkant av 55 millioner kroner. Samtidig er det tilhengere av andre fotballklubber forbannet på reklame-stuntet og det er blant annet opprettet en egen webside, hvor brukerne blir veiledet i hvordan man kan dekke til reklamen med klistremerker.

–    Det er ikke noe nytt i at reklamebransjen opptrer kontroversielt og tenker nytt. Det som er nytt er den oppfinnsomhet som lokale myndigheter utviser for å tjene penger, sier Manuel Martin, professor i kommunikasjon, i en kommentar.
 

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet eller følg oss på Facebook! Føler du deg generøs, spander gjerne en kaffe på redaksjonen?? 🚀☕ Takk!

Forsikring av leiebil i Spania?

Spørsmål om forsikring av leiebil i Spania er et tema som går igjen blant nordmenn som leier bil i Spania. Mange er usikre på hva "standard" forsikring inkluderer og...

Flere relaterte nyheter