Etter 43 år med diskusjoner og investeringer på over 100 millioner euro gjennoppliver Spania og Marokko planene om en tunnel under Gibraltarstredet. Prosjektet har som mål å knytte Europa og Afrika sammen gjennom et av de mest ambisiøse infrastrukturprosjektene i verden.
Prosjektet startet allerede i 1979 med en avtale mellom Spanias kong Juan Carlos I og Marokkos Hassan II. Siden den gang har det blitt gjennomført en rekke studier, og finansieringen har økt de siste årene. I fjor ble det bevilget 2,7 millioner euro fra EUs gjenopprettingsfond for å oppdatere de tekniske studiene og modernisere de opprinnelige planene fra 2007. Det nye forslaget strekker seg over 60 kilometer, hvorav 28 kilometer under havet, noe som vil gjøre tunnelen lengre enn Eurotunnelen mellom England og Frankrike.
Ifølge foreløpige beregninger kan prosjektet komme til å koste opp mot 15 milliarder euro og ta over 20 år å fullføre. Planene omfatter to parallelle tunneler for togtrafikk og en servicetunnel.
I tillegg til tekniske problemer har prosjektet så langt blitt forsinket av diplomatiske spenninger og press utenfra, blant annet fra Storbritannia. Eksperter understreker imidlertid at tunnelen vil kunne øke handelen mellom Afrika og Europa og fungere som en strategisk forbindelse.
Samtidig fremhever kritikerne de etiske problemene ved å investere i en høyteknologisk tunnel når mange migranter risikerer livet for å krysse stredet i utrygge båter. Prosjektet har også blitt kritisert for sine høye kostnader og omfattende tidsrammer.