De som kjøper feriebolig bruker mer og blir lenger

Publisert

Den gjennomsnittlige kjøperen fra Nord- og Øst-Europa er 51 år gammel, gift, ønsker to soverom i ferie-boligen og har et budsjett på rundt en halv million euro.

Costa Blanca har alltid vært en av de destinasjonene som utlendinger har valgt for å etablere en ekstra bolig i Spania. Nå, med tallene for 2024 på bordet, har utbyggeren TM Real Estate Group utarbeidet en profil som er tilpasset den nylige etterspørselen og en ny virkelighet, ettersom geopolitikken gradvis endrer turistprototypen. Den viktigste nye utviklingen fra 2023 til 2024 er økningen i tiden som tilbringes i Alicante.

Den siste rapporten sier at 24 % tilbringer hele året. Denne prosentandelen er den mest relevante, fordi den fordobles (med prosentpoeng) sammenlignet med året før og får vekt i røntgenbildet. Flertallet (45 %) tilbringer to måneder i året, selv om denne gruppen utgjorde mer enn halvparten av totalen i 2023.

Hvem står bak endringen? Befolkningen fra øst- og nordeuropeiske land. Polakkene fortsetter å lede an og står for 30 % av kjøpene (sammenlignet med 18,5 % i 2023), etterfulgt av statsborgere (17 %), som forblir de samme, og belgiere (8,9 %). Resten av nasjonalitetene forblir de samme, ifølge dataene fra Alicante eiendomsgruppe, det vil si at tyskere, nederlendere, ukrainere, russere, nordmenn og svensker er de neste. Den eneste nyheten er nettopp at turister fra Norge har fordrevet britene fra sin niendeplass.

Stigende priser og flukt fra varmen

Det andre høydepunktet i profilen er prisøkningen, et trekk som er i tråd med dagens eiendomsmarked. Nærmere bestemt er det anslått at en gjennomsnittspris på 457 673 euro, 12% mer enn i 2023. «Denne økningen etter land registrerer spesielt i tilfelle av ukrainske kunder, med et gjennomsnittlig budsjett på 674,499 euro, 41% mer enn året før, og polakker» med et beløp på 462,838 euro (+12%). På den annen side har russernes økonomiske investeringer falt, og de har falt ut av «topp 5» på rangeringen. Listen kompletteres av tyskere, spanjoler, nederlendere og belgiere. Budsjettene varierer fra 458 211 euro for tyskerne til 285 908 euro for belgierne. Det er viktig å huske på at 78 % av TMs kunder finansierer boligene sine med egne midler.

En annen relevant endring er hvordan hetebølger eller rett og slett gode temperaturer har gjort september til den måneden med høyest beleggsprosent (86 %), mens det året før var april. TM understreker at dette segmentet er sesongbetont, og det stemmer hvis vi ser på hvordan beleggskurven har endret seg. De tradisjonelle sommermånedene har mistet gjester til fordel for resten av året.

Når det gjelder resten av profilen, gjenspeiler rapporten få variasjoner. Hvis vi tenker på en boligturist, er bildet med andre ord en person på 51 år, gift og på jakt etter en leilighet med to soverom (ca. 117 kvadratmeter). Dette gjennomsnittet har sine forbehold. For eksempel er ukrainere og tyskere de kundene som krever mest boareal. Bare 7 % etterspør en ettromsleilighet. «Denne typen etterspørres vanligvis av yngre, enslige og fjernarbeidende kunder».

Når det gjelder alder, ser man at gifte kjøpere fortsatt utgjør 66 % av kundekretsen. Deretter følger enslige (18 %), skilte (7,9 %) og enker (0,9 %). Bildet er en kopi fra året før.

Også den nordlige Costa Blanca fortsetter å være det foretrukne reisemålet (34 %) sammenlignet med den sørlige Costa Blanca (25 %). Så dukker det opp andre destinasjoner utenfor Alicante-provinsen, men man skal huske på at selskapet har hovedtyngden av sine eiendeler i Alicante.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet og følg oss på Facebook!

Flere relaterte nyheter