Bransjemøte: Lei kommunalt sommel for å få lisens for turisutleie

Publisert

Relativt unge utlendinger som kjøper bolig på Costa Blanca har nå gjennomsnittlig budsjett på 500 000 euro for å kjøpe bolig. Pandemien endret profilen noe når folk i større grad kan arbeide over nettet og folk kjøper med tanke på å bo komfortabelt i ferieboligen i opptil flere måneder.

Og kjøperne har et annet viktig krav: å kunne ha en lisens for turistbruk når de ikke oppholder seg på eiendommen. Derfor etterlyser meglerne som jobber med denne typen investorer, en forbedring av denne typen tillatelser for å fremme markedet.

Dette er et av kravene fra sektoren som ble fremmet på fredag under det første bransje-møtet for profesjonelle i sektoren for residensiell turisme. Mer enn hundre selskaper med tilknytning til sektoren deltok; Sebastián Fernández, regional boligminister; Carlos Baño, president i handelskammeret, Pedro Soliveres, president i PROVIA, sammenslutningen av utbyggere i Alicante-provinsen, Patricia Pardo, president i ASEFI, næringslivsforeningen i Finestrat, og representanter for APTUR (Association of Tourist Apartments of the Comunitat), blant andre.

Turistutleie er et gjengangstema

Administrerende direktør i advokatfirmaet, Alfonso García, forklarte at innvilgelse av turistlisenser er et av de punktene som bekymrer kjøperne og bransjen selv mest: “De kjøper boliger, og i den tiden de ikke bor i dem, ønsker de at de skal være til turistbruk”, med andre ord at de skal kunne leie dem ut i sesongene når de returnerer til hjemlandet.

De ønsker med andre ord å kunne leie dem ut i de sesongene de returnerer til hjemlandet. Hvor ligger problemet? Ifølge eksperten “avhenger det av kommunene, hele prosessen er svært kompleks og tar lang tid. Det finnes andre kommuner som tilbyr flere fasiliteter, og der tar det mye kortere tid”. Han nevner Finestrat og Polop som eksempler. I det første tilfellet, som ordfører Juan Francisco Pérez forklarte på møtet, håndterer rådhuset i Finestrat “byggetillatelser i løpet av en måned, og i løpet av 15 dager behandler de rapportene om forenlighet med turistbyutvikling”.

Langt flere telependlere

For utenlandske turister er det nesten et ufravikelig krav når de kjøper en bolig som skal bli deres andre eller til og med første bolig. For, som García forklarer, “kunden har endret seg på mange måter siden pandemien”. “De leter ikke bare etter ferieboliger, men også etter boliger for lengre perioder”. Så det som er mest etterspurt, er store boliger med alle slags fasiliteter. Siden fjernarbeid har blitt normen i mange bedrifter, spesielt i Europa, er det dessuten mange som bestemmer seg for å bo i Spania og bosette seg i disse boligene. De “selger til og med sine vanlige boliger for å bytte til dem de kjøper her”.

Den vanligste profilen er imidlertid utenlandske statsborgere som er “yngre enn de som kjøper i andre områder i Spania” og som har et høyt gjennomsnittsbudsjett, “i gjennomsnitt 500 000 euro” for å kjøpe hus. Turistene som kjøper mest i provinsen er belgiere, nederlendere og briter, og på europeisk nivå er Polen, Tsjekkia og Ukraina de nye markedene.

Lavere overføringsskatt

Blant kravene som agentene i denne sektoren fremmet i Finestrat, er også reduksjon av overføringsskatten (ITP), dvs. skatten som må betales av dem som for eksempel kjøper et hus. I Valencia-regionen er den fastsatt til 10 %, ifølge García. Kravet er å senke den til minst 8 %, slik at regionen kan konkurrere med andre destinasjoner som Murcia, Balearene og Andalucía, som ligger under dette tallet. “Når det gjelder investeringer, er dette et spørsmål som også tas i betraktning”, sa eksperten.

På møtet ble den utenlandske kunden imidlertid informert om forslagene til infrastruktur og internasjonal markedsføring av eiendomssektoren, og om de skattemessige tiltakene og insentivene som Generalitat har iverksatt når det gjelder skatt og bolig. Dette gjelder blant annet “99 % rabatt på gave- og arveavgift, som den nye regjeringen har innført”, sier García. Også den nylige opphevelsen av turistskatten. I tillegg ble det fremmet ønsker om å forbedre infrastrukturen, som f.eks. forbindelsene til flyplassen, øke antallet nye direkteflydestinasjoner og støtte til internasjonal markedsføring.

Ordføreren i Finestrat understreket i sin tale at “Costa Blanca er på moten” innen boligturisme og også kommunen: “Vi har blitt et av de viktigste reisemålene for boligturisme fordi flere og flere mennesker fra andre land velger oss, ikke bare for å tilbringe sommeren, men også for å bo i flere måneder av året. Et valg som blant annet er motivert av det arbeidet vi har gjort i årevis for å effektivisere administrasjonen, øke tilgjengeligheten og gi personlig oppfølging på mer enn 90 språk”.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet eller følg oss på Facebook! Føler du deg generøs, spander gjerne en kaffe på redaksjonen?? 🚀☕ Takk!

Forsikring av leiebil i Spania?

Spørsmål om forsikring av leiebil i Spania er et tema som går igjen blant nordmenn som leier bil i Spania. Mange er usikre på hva "standard" forsikring inkluderer og...





Nyttig å vite:

Relevante nyheter