21.3 C
Alicante
30.4 C
Málaga
20.8 C
Las Palmas de Gran Canaria

Norwegiangründer Bjørn Kjos i Alfaz

18. september var Norwegiangründer Bjørn Kjos i Alfaz. Kjos var invitert av Cámara de Comercio Hispano-Noruega, for å holde foredrag på den etter hvert så tradisjonelle forretningslunsjen, som arrangeres hvert kvartal på Costa Blanca. Foredraget til Kjos hadde tittelen "To make the impossible, possible. The history of Norwegian", og handlet om Davids kamp mot Goliat.

18. september var Norwegiangründer Bjørn Kjos i Alfaz. Kjos var invitert av Cámara de Comercio Hispano-Noruega, for å holde foredrag på den etter hvert så tradisjonelle forretningslunsjen, som arrangeres hvert kvartal på Costa Blanca. Foredraget til Kjos hadde tittelen "To make the impossible, possible. The history of Norwegian", og handlet om Davids kamp mot Goliat.

– Vi var ganske gale som gjorde det vi gjorde, mange hadde prøvd før oss uten videre suksess. Vi startet opp rundt et år etter 9/11, en periode hvor det sto mange fly på bakken. Etter å ha forhandlet leasingprisene ned til et akseptabelt nivå, var det bare å sette i gang. Hvor lenge vil dere ha flyene? Ble vi spurt. Så lenge vi får lov var det svaret vi ga, mimret Kjos.

SAS var ikke lenge om å starte priskrig for å få det nystartede Norwegian ut av markedet. Og Kjos forsto snart at det måtte flere fly til for å kunne være konkurransedyktige på pris.

– Vi startet med fire fly. Etter en kort stund ba vi om fire til og fikk det. Da gikk underskuddet fort fra 73 millioner til 140 millioner, forklarte Norwegiangründeren, som understreket at det var internett som på mange måter revolusjonerte flybransjen. Blant annet ved at man kan redusere arbeidsstokken med hele 90 %.  

Ifølge Kjos er flyselskapene i dag avanserte IT-selskaper, hvor selve flyvningene bare utgjør en liten del av arbeidsmengden. Norwegian har per i dag både egen nettbank og eget mobiltelefonselskap. I tillegg til at de har ca 10 millioner passasjerer i året.

 

Bra oppslutning
Spansk-Norsk Handelskammer har lenge forsøkt å få Kjos til forretningslunsj på Costa Blanca. Han har vært en gang på deres arrangement i Madrid, og det var meningen han skulle vært på Costa Blanca på forretningslunsj i første kvartal i år, men slik gikk det altså ikke.

– Vi er svært fornøyde med at vi har fått Kjos ned hit. Han er en ettertraktet, og ikke minst travel, foredragsholder. Og det er en tydelig suksess. Det er flere folk her enn det noen gang har vært på våre arrangementer i Madrid. Forretningslunsjen her på Costa Blanca er viktig på mange måter. Kanskje særlig for å vise folk at det ikke bare er pensjonister her, men også et kreativt og dynamisk miljø med mange forretningsdrivende. Dette er også viktig for spanske bedrifter som ønsker å rette seg mot nordmenn. Så vi er godt fornøyde, det er over 100 påmeldte i dag, det er rekord, sier Knut Bøe, som er veteran i handelskammeret med fartstid fra slutten av 80-tallet.

 

Relaterte saker

- Advertisement -