Altea kommune vil stenge havnen i La Olla – støtter den i sentrum

Publisert

Lystbåthavnen i sentrum av Altea har lenge hatt en usikker fremtid. Spørsmålet om hvem som skal få drive havnen har vært usikkert og dagens konsesjon løper ut juni 2020. Den lille havnen i La Olla må samtidig fornye sin konsesjon. Rådhuset ønsker den nedlagt.

Selskapet som i dag driver « Club Náutico de Altea» har drevet havnen i 19 år nå. De har sent inn sin søknad til myndighetene i Valencia som er eier av alle havnene i regionen. I søknaden har man spesifisert hvordan man vil pusse opp deler av havnen for å gjøre den mer attraktiv. Det er ingen store nye tiltak i søknaden fra Altea men man sier havnen skal gjøres mer energi-effektiv og attraktiv for de som leier sin båtplass her og de som besøker for noen dager. Konkret vil man montere et solcellepanel ute hvor seilskolen holder til ytterst på piren og forbedre systemet for å tømme septikktanker fra båtene.

Representanter for Club Náutico de Altea har muligheten til å søke om ti nye år. De sier til pressen dette ikke er ideelt med tanke på langsiktige investeringer men at de tilpasser seg dette.

Club Náutico de Altea har 850 plasser for utleie. Båtplassene ligger i den innerste delen av havnen. Det er fiskerne som har den ytterste delen av havnen. I Altea finnes det total fire lystbåthavner i tillegg til havnen for fiskebåter. I tillegg til disse i sentrum finner man El Portet i La Olla og Porto Senso ved Isla de Altea. Disse to er ganske grunne og passer best for småbåter. Den største og mer eksklusive lystbåthavnen finner man helt nord i Altea, Puerto Deportivo de Campomanes.

De som i dag driver havnen føler seg «truet» av infrastruktur-departementets planer om å bruke deler av arealet mot veien bak havnen til å lage en sårt trengt parkeringsplass. Altea lider av mangelen på parkingsplasser i sentrum og det kommer til å bli betydelig færre når kommunens planer om å utbedre strandpromenaden går gjennom sin neste fase.

Vil ha havnen i La Olla stengt

Representanter fra kommunen jobber for å få en havnene som konkurerer med den i sentrum stengt. Det er i dag en franskmann som har konsesjonen for havnen El Portet, en havn hvor man har sett økende aktivitet med utleie av kayak, seilskole og en liten restaurant. I likhet med Club Náutico de Altea må havnen El Portet få sin lisens fornyet, da uten støtte fra rådhuset. Altea kommune har at myndighetene i Valencia ikke fornyer lisensen for havnen i La Olla og legger ned hele havnen her.

Selskapet som i dag driver « Club Náutico de Altea» har drevet havnen i 19 år nå. De har sent inn sin søknad til myndighetene i Valencia som er eier av alle havnene i regionen. I søknaden har man spesifisert hvordan man vil pusse opp deler av havnen for å gjøre den mer attraktiv. Det er ingen store nye tiltak i søknaden fra Altea men man sier havnen skal gjøres mer energi-effektiv og attraktiv for de som leier sin båtplass her og de som besøker for noen dager.

Representanter for Club Náutico de Altea har muligheten til å søke om ti nye år. De sier til pressen dette ikke er ideelt med tanke på langsiktige investeringer men at de tilpasser seg dette.

Club Náutico de Altea har 850 plasser for utleie. Båtplassene ligger i den innerste delen av havnen. Det er fiskerne som har den ytterste delen av havnen. I Altea finnes det total fire lystbåthavner i tillegg til havnen for fiskebåter. I tillegg til disse i sentrum finner man El Portet i La Olla og Porto Senso ved Isla de Altea. Disse to er ganske grunne og passer best for småbåter. Den største og mer eksklusive lystbåthavnen finner man helt nord i Altea, Puerto Deportivo de Campomanes.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet eller følg oss på Facebook! Føler du deg generøs, spander gjerne en kaffe på redaksjonen?? 🚀☕ Takk!

Forsikring av leiebil i Spania?

Spørsmål om forsikring av leiebil i Spania er et tema som går igjen blant nordmenn som leier bil i Spania. Mange er usikre på hva "standard" forsikring inkluderer og...

Nyttig å vite:

Relevante nyheter