Lokaltoget mellom Alfaz del Pi og Altea dobler antall avganger

Publisert

Det blir dobbeltspor for å forbedre frekvensen. Forbedringen kommer på strekningen fra holdeplassen i Albir og den i sentrum av Altea. I tillegg omfatter arbeidene bygging av et “teknisk kryss” i Albir, noe som forbedrer fremkommeligheten for togene.

Det opprinnelige budsjettet er på 14 698 165,43 euro, inkludert moms, med en gjennomføringstid på 24 måneder, og arbeidene er EU-finansiert.

Det opplyser det regionale departementet for miljø, vann, infrastruktur og territorium, som opplyser at prosjektet allerede er lagt ut på anbud gjennom Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV). Gjennomføringen av dette tiltaket har et innledende budsjett på 14 698 165,43 euro, inkludert moms, i arbeider som vil bli utviklet over 24 måneder i to faser: den første vil være krysningspunktet, med en investering på 9 656 188,24 euro og 24 måneders tid; og den andre doblingen av sporet, som vil innebære et utlegg på 5 041 977,19 euro og en periode på 16 måneder som overlapper den første.

Fordoblingen av sporet vil dekke en lengde på 3,33 kilometer, inkludert de 332 meterne på Cap Blanc-viadukten. Hele prosjektet er finansiert av EU.

Fordelen med å doble sporet på strekningen l’Albir-Altea er at TRAM d’Alacant blir mer pålitelig på grunn av dobbeltsporet, som gjør det mulig å opprettholde trafikken dersom et spor blir stengt på grunn av en hendelse eller vedlikeholdsarbeid, samt at påliteligheten på disse tjenestene økes ved at togene kan krysse midt på sporet, noe som reduserer muligheten for at forsinkelser overføres fra ett tog til enhetene i motsatt retning som det krysser under reisen”.

Byråd for miljø, vann, infrastruktur og territorium, Salomé Pradas, har forsikret at dette tiltaket er “avgjørende for å forbedre reisetiden mellom Benidorm og Dénia”, og at det har som mål å “forbedre frekvensen og servicen som tilbys brukerne på Alicante-nettverket, spesielt for innbyggerne og besøkende i Marina Baixa, som vil oppleve en betydelig forbedring av jernbanetransporten i regionen, og som vil kunne nyte godt av et miljøvennlig alternativ til mobilitet, som reduserer utslippene på en integrert måte i et miljø av stor naturverdi”.

Dette tiltaket, sammen med andre som “er i ferd med å bli gjennomført eller snart vil bli gjennomført, vil bety en betydelig forbedring av frekvensen og tilbudet til TRAM d’Alacant, noe som viser Generalitatets engasjement for regionene i de to marinaene, både Alta og Baixa”.

Andre planlagte prosjekter

Dette prosjektet føyer seg inn i rekken av andre prosjekter som er annonsert for Marina Baixa: å doble sporet mellom det regionale sykehuset i Marina Baixa, som ligger i La Vila Joiosa, og Benidorm (eller omvendt), samt å elektrifisere TRAM på denne strekningen. Tiltaket har et opprinnelig budsjett på 48 millioner euro.

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) har allerede startet anbudsprosessen for gjennomføring av byggeprosjektet med fordobling av sporet og elektrifisering mellom holdeplassen Hospital de La Vila og Benidorm stasjon TRAM d’Alacant. Som rapportert er det opprinnelige budsjettet på 48 499 160,59 euro, inkludert moms, og utførelsesperioden på 30 måneder.

Disse arbeidene vil forbedre strekningen mellom de to stasjonene, som begge tilhører linje 1. Strekningen berører dermed kommunene La Vila Joiosa, Finestrat og Benidorm. Totalt er det snakk om 6,23 kilometer der det berørte området omfatter de umiddelbare omgivelsene til den nåværende linjetraseen, på jernbaneplattformen som allerede er bygget, samt ytterligere tilstøtende striper.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet og følg oss på Facebook!

Flere relaterte nyheter