Fra 21. til 30. november kan man smake på nitten forskjellige hamburgerretter.
I sin tredje utgave er det gastronomiske tilbudet Altea Burguer Gourmet det mest deltakende med 19 forskjellige hamburgerretter. Dette ble kunngjort i morges av arrangørene av arrangementet, som er et samarbeid mellom handelsavdelingen i Altea kommune og AHEA, foreningen for hotelleiere og næringsdrivende i Altea, koordinert av Gastro eventos og i samarbeid med Cañavate Distribuciones.
Som om det var kunstverk, på grunn av fargene og sammensetningen, har vi i dag fått se de 19 forskjellige forslagene som gjestene vil kunne smake på fra og med fredag 21. november på forskjellige steder i kommunen, til en enhetlig pris på 18 euro som inkluderer hamburger, tilbehør og drikke, som handelsrådmann Jose Maria Borja har opplyst.
Med ord fra ordføreren: «Altea Buguer Gourmet befester sin posisjon i Alteas gastronomiske landskap i denne tredje utgaven. Et initiativ som avslutter de gastronomiske dagene som AHEA tilbyr oss gjennom hele året».
Altea Burger Gourmet varer til søndag 30. november. «Totalt 19 restauranter deltar i denne utgaven, og jeg vil takke dem spesielt for deres engasjement i prosjektet, for uten deres bidrag ville arrangementet ikke kunne gjennomføres, og det er svært tilfredsstillende å se at forslagene og deltakelsen øker», sa Borja.
De deltagende restaurantene er: El Austriaco, Plan B, E-tika, Ca Pere, Bodegón Tío Ennio, Río chico, Eukaliptus, La Clau, Café Bistro D’altea, California Steak&Burguer, Buena Vista, La Isla, Melitón Jardín, Bar Triana, Ombú, Rumors, Asambra, Il Bandito og El Tajín de Oro.
På vegne av AHEA har presidenten, Juan Abril, fremhevet suksessen med disse dagene. Abril har takket for deltakelsen og støtten til dette initiativet og har uttalt at «foreningen må være drivkraften som får oss alle, som er en del av Alteas gastronomiske arv, til å bli bedre og sterkere hver dag for å nærme oss perfeksjon». «Det finnes burgere som er ekte kunstverk, og jeg vil på forhånd gratulere alle deltakerne», sa Abril.
Når det gjelder detaljene rundt konferansen, var det koordinatoren for arrangementet, Gastro eventos, og på vegne av denne Mario Ayús, som har betegnet november som «burgermåneden i Altea». «Det gastronomiske året avsluttes med Altea Burger Gourmet. Det er et arrangement som blir stadig mer populært. Man må ta hensyn til det gastronomiske nivået i Altea, og restaurantene formidler sin dyktighet gjennom en hamburger».
«Dessuten er det en konkurranse, og det motiverer folk. Vi ønsker å finne en vinnerhamburger som kan ta over etter fjorårets vinner, slik at vi kan fortsette å promotere dette produktet», forklarte Ayús, som påpekte at etter å ha smakt på hamburgerne, har hvert lokale sin egen QR-kode, hvor man laster opp et bilde av kvitteringen for hamburgeren, og deretter vurderer hamburgeren på en skala fra 1 til 5 og tilbehøret på en skala fra 1 til 3. Når arrangementet er over, vil de 8 beste restaurantene bli rangert, og deretter vil det bli arrangert en konkurranse med en jury i Aula Municipal de Cuina, hvor de 8 forslagene vil bli tilberedt, og der vil den endelige vinneren bli kåret.
I tillegg vil forbrukerne som vurderer hamburgerne delta i en trekning av forskjellige premier, blant annet 4 hamburgermenyer for to personer på restaurantene Ca Pere, Austriaco, Bar Triana og Melitón Jardín.
Til slutt takket ansvarlig for Cañavate Distribuciones kommunen og AHEA for at de nok en gang hadde valgt å samarbeide med hans selskap. «Jeg tror hamburgerarrangementet tiltrekker seg både unge og ikke så unge. De siste årene har det vært en stor interesse for gourmetburgere, og jeg tror Altea er i front når det gjelder denne trenden», avsluttet Javier Cañavate.





