23.8 C
Alicante
30.4 C
Málaga
26.1 C
Las Palmas de Gran Canaria

Falske klager på matforgiftning: Turister dømt

Problemet med falske klager på matforgiftning ved hoteller i Spania har de siste årene bredt seg. Nylig ble et britisk par dømt av en domstol i England for å ha svindlet til seg «gratis ferie» i Benidorm. De to skal ha hevdet at de ble matforgiftet på hotellet under oppholdet. Samtidig skal de ha lagt ut bilder fra ferien på sosiale medier der det tydelig fremgikk at de ikke var syke.

De to britene, et kjærestepar i starten av tyveårene, skal flere måneder etter oppholdet ved Levante Beach Apartments i Benidorm ha sendt inn en klage om matforgiftning til turopratøren TUI med krav om 2.500 pund hver i erstatning. Klagen var støttet av en lege, hvis troverdighet senere ble funnet tvilsom av domstolen i Liverpool. Ungdommenes forklaring skal heller ikke ha blitt trodd. Retten skal blant annet ha vist til bilder fra ferien som kjæresteparet hadde lagt ut på sosiale medier, der det tydelig fremgikk at de ikke var syke. De to må derfor betale en bot tilsvarende 17.000 euro.

Tvilsomme klagesaker fra britiske turister som hevder de er blitt matforgiftet på hoteller i Spania har de siste årene bredt seg. Svindelen har vært et problem for hotellbransjen på populære feriesteder som Costa Blanca, Tenerife og Mallorca.

På øygruppen Balearene der Mallorca hører hjemme skal antallet klager på matforgiftning ved hoteller på ett år ha økt med 700 prosent. Rundt 70 prosent av klagene skal ha vist seg å være falske. Etter anmeldelser fra bransjen ble et nettverk av aktører i fjor avslørt og flere personer fengslet. De tiltalte er av en domstol i Palma på Mallorca mistenkt for organisert svindel av spanske hoteller for til sammen 60 millioner euro siden 2014.

I følge avisen El País skal svindlingen ha blitt avslørt etter klager fra flere hotellgrupper på Mallorca. Gjennom privatdetektiver skal firmaene ha oppdaget hvordan et organisert nettverk av aktører jobbet med å tiltrekke seg turister som bodde på hotellene deres for å bli med på svindelen.

Flere personer fra nettverket på Mallorca og Tenerife er tiltalt i Spania og flere er under etterforskning.

Nederst i hierarkiet skal et ukjent antall personer med britisk statsborgerskap ha jobbet ansikt til ansikt med å overtale turistene som var på ferie i Spania til å sende inn klagen om matforgiftning til sine turoperatører. Turistene som ble med på svindelen, ble deretter instruert om hvordan de skulle gå frem.

Også advokatfirmaene i Storbritannia som har representert mange av de britiske turistene, til sammen 800 hotellgjester så langt, er mistenkt for å ha tatt del i svindelen. Firmaene skal i enkelte tilfeller ha gitt sine klienter lovnader om erstatninger på opptil 18.000 euro og garantier om nær hundre prosents sikkerhet for å vinne sakene. Fordelingen av erstatningen fra turoperatører og hoteller ble fordelt, 60 prosent til advokatfirmaet og 40 prosent til klienten. For å unngå kostbare erstatningssaker skal reiselivsselskapene ha betalt kravet til sine klienter og senere søkt regress hos hotellkjedene. 

Relaterte saker

- Advertisement -