Ansatt tiltalt for underslag på 229.000€ fra hotel i Albir

Publisert

Hun nøt full tillit på et hotell i Albir hvor hun hadde jobbet i flere år med oppgaver knyttet til økonomi / personale. Men til slutt ble det oppdaget at hun skal ha svindlet til seg 229 000 euro ved hjelp av falske papirer og betale ut lønn for personale som aldri gikk på jobb.

Bedrageriet ble oppdaget under en inspeksjon i fjor. Etter en anmeldelse fra hotellselskapet til politiet i Benidorm kulminerte etterforskningen nylig med arrestasjon av ni personer og tiltale mot fire andre involverte.

I tillegg til den økonomiske skaden på 229 017 euro som er påført et Benidorm-selskap som eide hotellet i l’Alfàs der den utro ansatte arbeidet, er det også fordeler som kan ha blitt mottatt urettmessig av de falske arbeiderne som var registrert i virksomheten.

Etterforskningen ble utført av polititjenestemenn fra politistasjonen i Benidorm og avdelingen for etterforskning av trygdesaker ved den sentrale enheten for økonomisk og skattemessig kriminalitet. Varselet om det mulige bedrageriet ble gitt av trygdekontoret i Alicante og av hotellselskapet i Benidorm, som eier hotellet i l’Alfàs, som anmeldte saken til politiet i juni i fjor.

Ifølge anmeldelsen skal en 31 år gammel arbeidstekniker ved hotellet i l’Alfàs ha formalisert et tjuetalls registreringer av arbeidstakere som aldri utførte noen aktivitet for selskapet, men som fikk utbetalt lønn og betalte trygdeavgift.

Så snart det berørte selskapet ble klar over bedrageriet, avskjediget det den utro medarbeideren, som ifølge politiets etterforskning signerte en frivillig oppsigelse fra selskapet .

Ifølge politiets etterforskning var det den tidligere ansatte ved hotellet som sto i spissen for svindelen, og minst én av de varetektsfengslede rekrutterte «arbeidere» til å delta i svindelen. Kilder med kjennskap til saken har forklart at «modus operandi» var å rekruttere «arbeidere» som ble betalt uten å dra til hotellet, og at pengene de mottok fra de falske lønningslistene ble overført til kontoene til bakmennene, som i bytte fikk provisjon.
Personalsjefen i hotellselskapet forklarte i sin anmeldelse til Rikspolitiet at bedrageriet ble avdekket etter en inspeksjon der det ble oppdaget at en arbeidstaker ikke hadde fått fast kontrakt. Hotellets daværende arbeidstekniker forklarte at dette skyldtes at hotelldirektøren ikke hadde godkjent det.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet og følg oss på Facebook!

Flere relaterte nyheter