Alfaz del Pi styrker kontrollen av elektriske sparkesykler

Publisert

Det lokale politiet har satt i gang en informasjonskampanje rettet spesielt mot ungdom, slik at bruken av disse kjøretøyene skjer på en ansvarlig måte.
De minner om at 15 år er aldersgrensen for å kjøre disse kjøretøyene, og at det alltid er påbudt å bruke hjelm.

L’Alfàs del Pi styrker kontrollen av elektriske sparkesykler for å sikre riktig bruk. I forbindelse med skolestart har det lokale politiet i L’Alfàs del Pi lansert en informasjonskampanje spesielt rettet mot ungdom.

Politiet vil kontrollere i gatene

Informasjonsbrosjyrer blitt distribuert i alle utdannings-, idretts-, fritids- og offentlige sentre generelt. Det vil komme politikontroller, advarer Such, som ønsker å understreke at «dette er en veldig alvorlig sak, sikkerheten til de som bruker disse kjøretøyene, og resten av fotgjengere og sjåfører står på spill, derfor er overholdelse av loven avgjørende for den generelle sikkerheten».

Bystyret i L’Alfàs del Pi minner om at VMP-er (Personal Mobility Vehicles) ikke er leketøy, men et transportmiddel, og at de derfor er underlagt trafikkregler og trafikksikkerhet, på samme måte som biler og motorsykler.

I denne forbindelse advarer de om at de aldri skal brukes på fortau, i gågater, i bytunneler, på interurbane veier eller motorveier. Førerne må heller ikke kjøre i alkohol- eller narkotikapåvirket tilstand, og kan derfor bli gjenstand for alkotester eller narkotikatester. De må heller ikke bruke hjelm eller øretelefoner under kjøring, og de kan heller ikke ha med seg noen som medsjåfør eller ha kjæledyr bundet til kjøretøyet.

Avdelingen for offentlig sikkerhet i bystyret i L’Alfàs del Pi har påpekt at «vi ønsker å appellere til ansvarlighet, og vi etterlyser en trygg og ansvarlig mobilitet som gjør det mulig for oss å bevege oss fremover som en bærekraftig og sunn kommune. Det finnes en forordning som regulerer personlige mobilitetskjøretøyer med sikte på å «fremme trafikksikkerhet og sikre at bevegelsen av disse kjøretøyene utføres på en tilpasset og sikker måte, slik at den er kompatibel med de ulike bruksområdene for offentlige veier».

Fra dette tidspunktet vil det lokale politiet kunne handle, «målet er ikke å kreve inn penger, men å utdanne sjåføren og fotgjengeren», påpekte rådmannen.

Forordningen, som ble vedtatt på plenumsmøtet i oktober 2022, inneholder bestemmelser om straffer for dem som ikke overholder loven, fra 60 euro til maksimalt 500 euro for hensynsløs kjøring, og bøter på 200 euro for dem som bruker mobiltelefon, hodetelefoner, ikke bruker hjelm eller reflekterende klær om natten.

Aldersgrensen for å kjøre bil er 15 år, og det er alltid påbudt å bruke hjelm. I tillegg må kjøretøyet ha ringeklokke og blinklys, og det er påbudt med synlig identifikasjonsskilt med nagler.

Når det gjelder parkering, må den skje på plasser som er beregnet for sykler eller andre kjøretøy, og aldri være bundet til trær, trafikklys eller gatemøbler.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet og følg oss på Facebook!

Flere relaterte nyheter