[FRA ARKIVET] Frank Olav Wivestad har jobbet som fruktkontrollør for BAMA Gruppen AS. Han bor i Rojales og kjører daglig rundt på spanske pakkeri for å sørge for at kun den beste frukten ankommer Norge.
Wivestad har en 40 prosent stilling som fruktkontrollør for BAMA som har 52 prosent av det norske frukt- og grønnsaksmarkedet.
– Nå jobber jeg tre uker i Spania og en uke i Norge. Det blir mye pendling og mange kilometer på de spanske motorveiene, sier Wivestad som kvalitetssjekker frukt, bær og grønnsaker fra Castellòn i nordøst til Portugal i sørvest.
Størst på frukt og grønt
– Her i Spania er det store forhold. Det minste pakkeriet er 2.000 kvadratmeter og det største er 12.000 kvadratmeter. BAMA kjøper spanske varer for 840 millioner kroner hvert år. Vi bruker veldig mye penger her nede, og vi ønsker bare det beste, sier Wivestad.
– Sammen med en venn drev jeg fem forskjellige frukt- og grønnsaksbedrifter i Norge. Disse solgte vi til BAMA i 2008, sier Wivestad.
I dag er BAMA den største aktøren på fersk og ferskforedlet frukt, grønnsaker og poteter på det norske markedet.
Varestrømmen fra inn- og utland utgjør årlig cirka 430.000 tonn ferske produkter som videredistribueres til lokale terminaler og hentepunkter og selskapet har nå 15.000 kunder i Norge.
– Da jeg solgte bedriftene syntes jeg det var tidlig å pensjonere seg, og jeg har planer om å fortsette en stund til, sier Wivestad som har over 40 års erfaring fra bransjen.
Kremen av kremen
– Fra Spania kjøper vi blant annet appelsiner, sitroner og klementiner. All brokkoli, blomkål, vårløk og steinfrie druer kommer også herifra, sier Wivestad som legger til at nordmenn faktisk spiser mer brokkoli enn spanjolene selv.
Han reiser rundt på pakkeriene, tar stikkontroller og avviser det som ikke holder mål.
Han vil nemlig bare ha kremen av kremen.
– Det er bare 15 prosent av det som produseres som ligger på øverste hylle. Det er disse varene vi vil ha. Dersom produsentene holder pris og kvalitet, så fortsetter vi å kjøpe, sier Wivestad.
– De spanske varene er veldig billige. De kunne gjerne ha vært litt dyrere. Vi er nemlig avhengig av at produsentene får hjulene til å gå rundt og at de har økonomi til å forsyne oss med topp kvalitet, sier Wivestad.
Kresne nordmenn
Han sjekker 68 pakkerier i Spania og fire i Portugal.
I Portugal produserer de BAMAs utvalg av jordbær, bringebær og blåbær.
De portugisiske blåbærene er større og penere enn de norske markblåbærene. De er grønne på innsiden slik at man unngår blåbærmunn, men smaken er like frisk og god.
– Vi opplever at nordmenn er mer kresen når de velger frukt og grønnsaker enn spanjolene selv. Nordmenn har nok en lei tendens til å se litt for mye på utseendet når de velger i fruktdisken. Vi har derfor veldig strenge krav til produsentene for at vi skal kjøpe av dem, sier Wivestad.
Han undersøker både farger, skinn, smak og konsistens når han er på jobb.
– Vi har et apparat som måler brixen (sukkernivået) i appelsinene. Den må ikke være under 10 prosent, for da vil appelsinene være sure. Den bør heller ikke være over 15 prosent, da forandres nemlig smaken, sier Wivestad.
I tillegg sjekker han hvor mye juice det er i hver frukt, om de har frostskader og om de har flekker på skallet. En bitteliten grå flekk er nok til at Wivestad avviser frukten. De skal smake godt, ha god konsistens og se bra ut.
– Det er mye som skal undersøkes og det er mange pakkeri. Det blir fort mellom 200 og 650 kilometers kjøring per dag, sier Wivestad.
Reiser sammen med sin kone
BAMA mottar mellom 25 og 93 trailere fra Spania, fullsmekket med godsaker, hver uke i sesongen. I uke 50 før jul mottok BAMA 150 trailere.
– Det gikk enormt mange klementiner til Norge i uken før jul, sier Wivestad.
Det tar seks dager fra frukten blir plukket fra trærne, til den ligger i grønnsaksdisken i Norge.
– Bær som sendes fra Portugal går med ekspresslevering. Da er det to sjåfører som bytter på å kjøre og varene er fremme i løpet av tre dager, sier Wivestad.
BAMA får mest frukt fra Spania, men importerer også fra andre land. Dette er for å kunne tilby alle typer frukt, hele året.
– Spanjolene er bryr seg om pengene sine og de sparer millioner i året på at jeg gjør denne jobben. Hadde jeg ikke sjekket frukten, kunne de ha risikert å kjøre frukten til Norge hvor den kunne ha blitt avvist dersom kvaliteten ikke er god nok. Da har de måttet selge frukten til andre land, og til en langt lavere pris, sier Wivestad som legger til at spanjolene er svært dyktige på jordbruk.
Wivestad er nå 67 år, men han har ingen planer om å pensjonere seg.
Han pendler mellom Rojales og Tønsberg, og med seg har han sin kone Eva.
– Det er veldig godt å jobbe her nede, men det blir lange arbeidsdager. Jeg er heldig som får ha med min kone. Hadde ikke hun blitt med meg, så vet jeg ikke om jeg hadde orket denne jobben, sier Wivestad.
BAMAs historie går 125 år tilbake. Den startet i 1886 da Christian Marius Emil Matthiessen grunnla selskapet. Da var han 36 år gammel og hadde sin bakgrunn som seilskuteskipper og forretningsmann, men det var trelast som ble hovedbeskjeftigelsen. Den foretaksomme sørlendingen skulle vise seg å bli den første i Skandinavia som startet import av bananer. Dette skjedde i 1905. Siden den gang har selskapet vært gjennom en rekke omstillinger og vist seg tilpasningsdyktig gjennom to verdenskriger, harde etterkrigsår og under stadig tøffere konkurranseforhold.
Århundret ble avsluttet med et av de beste resultatene i BAMAs historie. I løpet av den siste tiårsperioden er omsetningen nesten femdoblet. BAMA er i dag et selskap som ikke bare omfatter import og engrossalg av fersk frukt og grønnsaker, men har også en meget sterk posisjon innenfor ferskforedlede produkter.