På gamle hus, under broer og på mange murer har en ny type graffiti dukket opp: “Turister dra hjem!”. Det er et mindretall som protesterer, men det sier noe om at turismen ikke er helt uproblematisk for lokalbefolkningen mange steder i Spania. De negative sidene ved turismen er knyttet både til transporttjenester og vannforsyning.
Turismen står for 12% av det økonomiske utbyttet i Spania og skaper 16% av arbeidsplassene. Spania har ikke råd til å miste denne sektoren, men for mange spanjoler har turismen en bakside.
“De vil gjøre oss til en temapark, et sted hvor du kan lukke dørene om natten fordi ingen bor der”, sier Luis Clar, leder for en forening i La Seu i Palma de Mallorca. Her har bystyret nylig forbudt å parkere i nærheten av katedralen. Beslutningen ble tatt fordi styret mente at det ikke så fint ut med biler parkert der, men alle de fastboende må nå parkere mye lenger unna, eller sykle, forklarer Clar. De fleste gatene er smale og ofte fylt med turister.
På Balearene utgjør turismen nesten en tredjedel av sysselsettingen. Den står for nesten halvparten av det økonomiske utbyttet, mer enn i noen annen region. Etter fem år med nedgang er endelig økonomien på vei til å stabilisere seg igjen. Likevel bekymrer befolkningen seg. På den tørkeutsatte øya Ibiza, strammes det inn på vannreservene, og på Menorca frykter de at rene naturområder skal bli ødelagt.
Begrensede ressurser?
I Palma vet beboerne at det er dager de bør unngå sentrum. Spesielt når cruiseskipene legger til kai og tusenvis av turister velter i land.
For to år siden var det også protester i Barcelona, hvor innbyggerne klaget over fulle og uordentlige turister i strandområdene. Dette sammenfalt med et økende salg av turistleiligheter i området.
“De ressursene vi har er begrenset, og da er det logisk at det bør være et begrenset antall mennesker som kommer”, sier Gaspar Alomar, som jobber i en bokhandel i Palma. “Hvis vi baserer hele økonomien vår på turisme, vil vi ikke ha noe igjen hvis trenden endrer seg. I det lange løp er det ikke bærekraftig”.
I noen henseender ønsker lokale myndigheter å kontrollere turismen i større grad enn før. Neste år vil for eksempel den minste av Balearenes fire viktigste øyer, Formentera, innføre avgifter på biler som kommer, sier den lokale turistministeren Biel Barcelo.
Turistskatt
I juli vil styret innføre en turistskatt på inntil to euro per overnatting, men dette tiltaket har utløst et ramaskrik blant reiseselskaper og hotelleiere.
“Vi lever godt nok av turismen fra før, vi burde ikke kreve enda mer”, sier Monica Garcia som jobber på det lille Ritzi gjestehuset i sentrum av Palma.
Hotellene advarer om at dette tiltaket kan skade inntektsgrunnlaget over lengre tid, og bekymringen er stor også i andre bransjer som er avhengige av handelen i Mallorca, som drosjesjåfører og suvenirselgere.
Barcelo argumenterer med at ved å bedre reguleringen og planleggingen av turismen, vil det være lettere å unngå et tilbakeslag senere. Han ønsker at flere turister skal komme utenom sesongen, og regulere cruiseskiptilgangen
Skatten har som formål å samle inn mellom 50 og 70 millioner euro i året, og disse pengene vil hovedsakelig bli brukt på miljøprosjekter, forklarer Barcelo. “Vi ønsker å fortsette å leve av turismen, og vi må gjøre den bærekraftig for de neste 30 eller 40 årene også.”