Alicante er kåret til den femte beste byen i Spania for shopping etter Madrid, Barcelona, Málaga og Valencia. Kåringen er gjort av det internasjonale konsulentfirmaet EY (Ernst & Young) som har levert en rapport om betydningen av turisme og shopping for økonomisk vekst i Europa. I følge selskapet har Spania fremdeles mye å hente på å gjøre landets shoppingverden mer attraktiv for besøkende. Alicante skal imidlertid være blant de fem byene som gjør det best og tiltrekker seg kjøpekraften som finnes i pengesterk turisme fra land som Kina, Mexico, USA, Marokko og Russland.
Rapporten fra EY viser at Spania ligger langt etter sine naboland på shopping-inntekter fra turisme, det vil si turisme fra land utenfor EU. Spania har til sammen 3 prosent av dette markedet i Europa, en inntektskilde som totalt er anslått til 50 milliarder euro i året. Spanias andel tilsvarer 1,6 milliarder euro. Med den rette satsingen kan i følge EY salget økes til 5 milliarder i løpet av de neste fire årene, noe de mener innebærer 50.000 nye arbeidsplasser.
Sammen med Madrid, Barcelona, Málaga og Valencia regnes Alicante som en by med stort potensial for å utvikle den kommersielle handelen og på den måten øke veksten og sysselsettingen. Antallet utenlandske turister som besøker Alicante hvert år skal være på rundt seks millioner.