Igjen er det tid for den årlige reiselivsmessen Fitur i Madrid. Altea kommune er representert og vil markedsføre byen som stedet for historie, kultur og det gode liv. Med navnet «Slow City» ønsker kommunen å fremheve Altea som et feriested der man kan nyte «de små tingene» og oppleve «livskvalitet». Den særegne stilen har tradisjonelt vært Alteas varemerke og er noe kommunen ønsker å satse mer på i årene fremover.
Feria Internacional de Turismo (FITUR) i Madrid går fra 22. til 26. januar. Ansvarlig for turisme i Altea kommunen, Vigela Lloret, sier markedsføringen ved årets messe består av tre hovedelementer. Det ene er satsing på kultur i en historisk interessant by der gamlebyen i fjor fikk status som del av den offisielle spanske kulturarven (Bien de Interés Cultural). Om vektleggingen av kultur sier Lloret at kommunen har til hensikt å satse videre på bevaringen av Altea og blant annet samarbeide med andre kommuner som også står på den spanske kulturarvlisten. Målet er å lære av andres erfaringer når det gjelder å bruke dette kvalitetsstempelet til å promotere byen som et historisk og kulturelt interessant sted. I følge Lloret handler det om en utmerkelse som innbyggerne føler seg stolte over og som begrunner hvorfor kommuneledelsen velger å satse på bevaring av byen og typen turisme man ønsker å tiltrekke seg.
Det andre elementet er konseptet «Slow City» som handler om livskvalitet og det gode liv. Med dette begrepet ønsker kommunen å promotere Altea som et sted der man kan nyte de små tingene og oppleve noe eget. Her fremheves for eksempel mat og landbruksprodukter fra Altea-området, kunst, verksteder, sykling og utflukter, guidede turer i byen, samt informasjon om kulturelle arrangementer og festdager.
Det tredje elementet i markedsføringen handler om å bringe denne informasjonen ut til folk. Det antas at rundt 70 prosent av alle feriereiser i dag blir valgt basert på internettsøk og informasjon fra sosiale medier. For ett år siden lanserte Altea en helt ny hjemmeside for kommunen. Dette følges nå opp med et nytt applikasjonsprogram for smarttelefoner som skal gi besøkende og andre informasjon om det som skjer i kommunen og hvilke tilbud som finnes. Alt sammen inngår som en del av kampanjen «Visit Altea» som ble lansert i 2011.