Selv om Ryanair fortsatt vurderer å redusere sine avganger fra flyplassen i Alicante, lover selskapets sjef at de ikke vil forsvinne fullstendig fra Costa Blanca.
Spaniaposten har tidligere skrevet om at Ryanair truer med å kutte store deler av tilbudet sitt på Alicante flyplass hvis AENA ikke snur i kravet om at flyene må bruke såkalte teleskoplandganger ved passasjerpåstigning.
Ryanair mener kravet om teleskoplandganger er unødvendig og at de kun er en unnskyldning for å kunne kreve flyselskapet høyere avgifter.
Selv om Ryanair fortsatt vurderer å redusere sine avganger fra flyplassen i Alicante, lover selskapets sjef at de ikke vil forsvinne fullstendig fra Costa Blanca.
Spaniaposten har tidligere skrevet om at Ryanair truer med å kutte store deler av tilbudet sitt på Alicante flyplass hvis AENA ikke snur i kravet om at flyene må bruke såkalte teleskoplandganger ved passasjerpåstigning.
Ryanair mener kravet om teleskoplandganger er unødvendig og at de kun er en unnskyldning for å kunne kreve flyselskapet høyere avgifter.
Til EFE sier selskapets direktør, Michael O´Leary, nå at de ikke har vurdert å kutte ut flyplassen i Alicante fullstendig.
Men de er klare på at de vil redusere sin aktivitet betydelig om AENA opprettholder kravet
I Alicante vil kuttene om de blir realisert også ramme nordmenn . Det snakkes om å kutte hele åtti prosent av tilbudet.
Kravet fra AEANA om bruk av disse påstigningsbroene kom i forbindelse med utvidelsen av en av terminalene på flyplassen.
Selskapet vurderer også å redusere sin aktivitet i Girona av liknende grunner.
Ifølge O´Leary vil privatiseringen av AENA ikke føre til lavere avgifter, så lenge flyplassdrifteren har monopol i Spania.
Iren mener spanske styresmakter burde lære av Storbritannia der myndighetene har brutt monopolet til BAA ved å kreve at Gatwick, Stansted og en skotsk flyplass selges separat, for å sikre fri konkurranse mellom britiske flyplasser.





