Nordmenn vil eventuelt bli rammet hvis Ryanair gjør alvor av trusselen med å bygge ned Alicante-tilbudet sitt med åtti prosent. Årsaken selskapet oppgir er at de nå pålegges å bruke såkalte landganger ved passasjerpåstigning.
Dette vil ifølge flyselskapet føre til en årlig ekstrakostnad på to millioner euro. Ryanair har operert fra Alicante i over fem år uten disse landgangene, og mener at AEANA Alicantes avgjørelse om obligatoriske landganger er et monopolmisbruk.
Nordmenn vil eventuelt bli rammet hvis Ryanair gjør alvor av trusselen med å bygge ned Alicante-tilbudet sitt med åtti prosent. Årsaken selskapet oppgir er at de nå pålegges å bruke såkalte landganger ved passasjerpåstigning.
Dette vil ifølge flyselskapet føre til en årlig ekstrakostnad på to millioner euro. Ryanair har operert fra Alicante i over fem år uten disse landgangene, og mener at AEANA Alicantes avgjørelse om obligatoriske landganger er et monopolmisbruk.
Selskapet har annonsert at de vil kutte følgende på sin Alicante-base fra og med oktober:
-Fra 11 til 2 basefly
– Fra 62 til 31 ruter
– Fra over 600 til mindre enn 200 ukentlige flyvninger
– Fra over 4 millioner til færre enn 1,5 millioner passasjerer årlig
Rutekuttet fra Alicante vil også ramme flyvninger til både Torp, Haugesund og Rygge. Flyvninger fra Alicante til Haugesund og Oslo Torp vil bli kansellert, mens rutetilbudet mellom Alicante og Rygge reduseres.
Ifølge pressemeldingen vil de samlede kuttene føre til at 2500 arbeidsplasser går tapt på Alicante-flyplassen.
– Det er på tide at AENA slutter å misbruke sin dominante posisjon i Spania på denne måten. Vi trenger ikke de unødvendige landgangene, og er heller ikke villige til å betale for dem. Flyplassen på Alicante har åpnet en ny terminalbygning helt unødvendig, og forventer nå at effektive flyselskap som Ryanair skal betale for ineffektive og dyre landganger vanligvis brukt av høyprisselskaper, sier Ryanairs direktør, Michael O’Leary.