Spanias forbrukerdepartement etterforsker ulike eiendomsmeglerfirmaer for angivelig å ha krevd ulovlige gebyrer av leietakere og tvunget dem til å signere midlertidige kontrakter uten gyldig grunn.
Allerede i mai i år advarte den ledende forbrukerorganisasjonen i Spania, Facua, om at eiendomsmeglere krever leietakere for gebyrer som utleierne selv må betale. Det dreier seg om gebyrer for eiendomsforvaltning og formalisering av kontrakten ved langtidskontrakter.
Frem til den nye loven om rett til bolig trådte i kraft i slutten av mai i fjor, som innførte en endring av byleieloven, var det opp til utleier å betale dette gebyret når det var en juridisk person (selskaper), men når det var en fysisk person, foreslo loven at utleier og leietaker skulle bli enige om hvordan de skulle dele på denne utgiften. I henhold til den nye forskriften er det nå alltid utleier som skal betale, uavhengig av status (juridisk eller fysisk person).
Departementet sa at det er forbudt å velte kostnadene for eiendomsforvaltning over på leietakerne, formalisering av kontrakter, samt å oppfordre til inngåelse av midlertidige kontrakter uten gyldig grunn. Departementet, som ledes av Pablo Bustinduy, påpekte at bolig er en rettighet og en grunnleggende nødvendighet som er beskyttet av Spanias byleielov, som forhindrer eiendomsmeglere fra å inkludere klausuler eller praksis som krenker leietakernes rettigheter.
Slike klausuler eller praksiser kan anses som alvorlige overtredelser, med bøter på opptil 100 000 euro, eller svært alvorlige med bøter på opptil en million euro. Disse beløpene kan til og med overstige de som er satt til fire til åtte ganger den ulovlige fordelen som er oppnådd, ifølge forbrukeravdelingen.
Gebyrer for eiendomsforvaltning og formalisering av kontrakter
Et av byråene som Facua kritiserte for dette, var Alquiler Seguro, som nå er blant dem som er under etterforskning av forbrukerdepartementet. Ifølge forbrukerorganisasjonen tar Alquiler Seguro angivelig et beløp som tilsvarer én måneds husleie pluss IVA-avgiften for å tilby en «leietakeromsorgstjeneste», som blant annet omfatter «råd om hvordan man endrer eierskapet til energiforsyningen», «juridisk rådgivning» om leiekontrakten og til og med «løsning av krav og hendelser». Organisasjonen påpekte imidlertid at denne typen forvaltning må overtas av utleier.