Hvis det oppdages alkoholisme hos en person med førerkort, ønsker DGT nå at førerkortet skal suspenderes i påvente av at personen gjennomfører et rehabiliteringsprogram.
Det spanske transportdepartementet (DGT), helsedepartementet og regionene samarbeider om et prosjekt som går ut på å suspendere førerkortet til personer med dokumenterte alkoholproblemer eller flere alkoholrelaterte trafikkforseelser inntil de har gjennomført et rehabiliteringsprogram.
«Trafikkreglene sier allerede at personer med rus- eller avhengighetsproblemer har mistet de psykologiske ferdighetene til å kjøre bil», sier Álvaro Gómez, sikkerhetsansvarlig i DGT, til Europa Press.
Med dette mener han at hvis det viser seg at en sjåfør har et alkoholproblem mens førerkortet fornyes, bør vedkommende ikke få nytt førerkort. «Problemet ligger i å innføre et folkehelseaspekt i situasjonen», fortsetter han. Gómez mener at straff er nødvendig, men at rehabilitering er like viktig.
Tanken er at dersom helsepersonell oppdager at en person er rusavhengig, skal førerkortet inndras. Hvis personen senere begynner på et rehabiliteringsprogram og fullfører det, får han eller hun førerkortet tilbake.
«Prosjektet er både mellomlangt og langsiktig, fordi det må gjøres i samarbeid med regionene», fortsatte Gómez. Han påpekte også at DGT har egne protokoller for å avdekke avhengighet, men erkjente at svært få tilfeller blir oppdaget i dag. «Dette er et skritt videre», sa han etter en konferanse mot fyllekjøring i regi av Mapfre-stiftelsen.
På konferansen understreket han at «alkoholavhengighet er en sykdom som i henhold til europeiske og spanske direktiver diskvalifiserer folk fra å kjøre bil». Kilder i DGT sier til Europe Press at dette initiativet har vært diskutert i lang tid fordi prosessen med å innføre det er komplisert.
Videre understreket Gómez behovet for å senke den tillatte promillegrensen for kjøring på spanske veier for å etterkomme rådene fra Det europeiske trafikksikkerhetsrådet som kommer i 2022. Han påpekte også at de landene i verden som har færrest dødsulykker i trafikken, Sverige og Norge, kun tillater 0,2 promille.