Flere lavprisselskaper som opererer i Spania, har fått en kraftig smell. Landets forbrukerdepartement har ilagt fire lavprisselskaper en bot på 150 millioner euro for å ha tatt betalt for håndbagasje og for å kreve at passasjerene skriver ut billettene sine, ifølge kilder i bransjen.
De fire operatørene (Ryanair, Volotea, Vueling og easyJet) står også overfor den største boten i lavprisselskapenes historie for å ha tatt et ekstra gebyr for håndbagasje, for å ha tatt betalt for setevalg når man reiser med pårørende (for eksempel foreldre med barn), for manglende kontraktsmessig åpenhet og for å ha forbudt kontant betaling.
Denne prosessen startet i 2023, da Forbrukerdirektoratets kontor analyserte det de anså som «urimelig praksis» etter klager fra forbrukerorganisasjoner som Facua. Et forslag til sanksjoner ble deretter sendt til de fire flyselskapene, som svarte på anklagene, og etter denne fasen har de nå fått en bot på 150 millioner euro, selv om flyselskapene insisterer på at saken ikke er avsluttet, og at det er rom for anke.
Flyselskapene har på det sterkeste avvist sanksjonen, og i en uttalelse fra flyselskapenes sammenslutning (ALA) forklarer de at den er i strid med europeisk regelverk. Nærmere bestemt strider det mot prinsippet om frihet til å fastsette priser og «utgjør en innblanding i fastsettelsen av tariffer». I uttalelsen presiseres det at alle flyselskaper inkluderer gratis håndbagasje under setet, men Forbrukertilsynet ønsker å tvinge dem til å inkludere en kabinbagasje som «straffer» passasjerer som kun ønsker å betale for de tjenestene de trenger.
Ifølge ALAs beregninger vil 50 millioner passasjerer som i dag kun reiser med håndbagasje under setet, måtte betale «mer» for billetten sin. Bransjen hevder at billettprisene vil «stige» hvis de ikke lenger kan tilby det grunnleggende alternativet som før. «Det er tull at Forbrukertilsynet ensidig forbyr lading, uten å ta hensyn til EU-kommisjonens uttalelse», uttaler ALA.
I tillegg hevder kilder i bransjen at dersom flyselskapene blir tvunget til å betale boten, vil Spania miste konkurranseevne i forhold til andre land som ikke har denne reguleringen, og som derfor kan tilby billigere flybilletter. Ifølge ALA vil dette påvirke den økonomiske aktiviteten, sysselsettingen, kommunikasjonene og tiltrekningen av investeringer i landet.
«Haster» med å endre atferd
Asufin, den økonomiske brukerorganisasjonen, «hilser imidlertid velkommen» den «historiske sanksjonen» som Forbrukertilsynet har pålagt disse fire flyselskapene: «Vi håper det fungerer som en effektiv bremsekloss mot den straffriheten som disse selskapene har brukt for å ignorere forbrukerrettighetene til kundene sine», heter det i en uttalelse.
Foreningen har et pågående gruppesøksmål mot Volotea, som for øyeblikket er i Høyesterett, for «urimelige priser» på grunn av en klausul som gjør det mulig for flyselskapet å endre kontrakten når den først er formalisert. «Vi mener at det haster med å få disse selskapene til å endre atferd, slik vi krever av finansielle aktører. Vi kan ikke tolerere en systematisk krenkelse av forbrukernes rettigheter gjennom systematiske praksiser som utgjør regelrett misbruk, gjennom klausuler som ikke har noen juridisk støtte», sier de.
Er plikten til å betale for håndbagasje over?
Flyselskapene påpeker at til tross for myndighetenes bot, er det ennå ikke tatt noen avgjørelse på rettslig nivå fordi saken fortsatt pågår, og det er mulighet for anke. ALA bekrefter at deres praksis fortsatt er «helt lovlig», og understreker at europeisk lovgivning «anerkjenner flyselskapenes frihet til å fastsette sine egne priser».
Ifølge ALAs uttalelse er dette initiativet «i direkte konflikt med det nylige initiativet fra Europakommisjonen», som tar til orde for at flyselskapene skal fastsette felles eller standard håndbagasjetakster, «et initiativ som alle flyselskapene allerede samarbeider om, og som tydelig spesifiserer at priser med ulike tilleggstjenester som er utviklet de siste årene, har gitt passasjerene fordeler og flere valgmuligheter», heter det i uttalelsen.