En korsfestet Ronald McDonald-klovn, bedematter prydet med stiletthæler og skisser av tidligere Guantanamo-fanger har fått plass på et nytt museum i Spania viet til tidligere sensurert kunst.
Banksy, Francisco de Goya og Pablo Picasso deler veggplass på et nytt museum fordi de alle har én lite misunnelsesverdig ting til felles: De ble utsatt for en eller annen form for sensur.
Museu de l’Art Prohibit (Museet for forbudt kunst), som nylig åpnet i Barcelona, er verdens eneste samling av verk som har blitt forbudt av myndighetene et eller annet sted i verden eller av kunstnerne selv.
Et maleri av Donald Trump med en liten penis, en kvinne som slikker en banan og et sett med glamorøse høyhælte sko på muslimske bønnematter er blant den eklektiske blandingen av kunst som den spanske journalisten og forretningsmannen Tatxo Benet har samlet i løpet av fem år.
Her finnes alt fra verk som anses som religiøs blasfemi til malerier og skisser som berører seksuelle tabuer og politisk og sosial kritikk.
Det som gjør utstillingen ekstra spennende, er at det ved siden av hvert maleri, hver video eller skisse finnes en forklaring på reaksjonene i samtiden. Dette er ofte illustrert med overskrifter fra samtidige aviser eller sitater.
Carles Guerra, kurator for utstillingen som omfatter 200 verk, sier at museet samler sensursaker der kunstnere har blitt angrepet, overfalt eller straffeforfulgt.
«Det er ganske sjokkerende å se at sensur ikke er så enkelt, fra de svært primitive måtene å sensurere på, der kunsten ble nektet plass, til mer sofistikerte måter å angripe den på. Sensuren er i stadig utvikling», sier han til Euronews.
«Samtidig er det en konstant reaksjon fra publikum som ikke aksepterer denne sensuren og ønsker å støtte retten til å eksistere i det offentlige rom.»
Guerra sier at utstillingen forsøker å gi kontekst ved å vise reaksjonene på kontroversielle verk. «Du ser verkene, og du ser også reaksjonene. Vi bestemte oss for at hvert eneste verk som stilles ut, er basert på grundig research, med avisutklipp og ideer som ble støtt av vanskelige ting, det være seg religiøse, seksuelle eller politiske spørsmål», sa han. Guerra sa at han ikke var bekymret for reaksjoner på verk i utstillingen som kritiserte kvinners plass i islam eller tilstedeværelsen av en palestinsk kunstner, nå som krigen mellom Israel og Hamas raser.
Zoulikha Bouabdellahs Silence Rouge et Blue består av 30 bønnematter, hver utsmykket med et par paljettbesatte stilettsko. I en annen del av utstillingen vises en video av den palestinske kunstneren Larissa Sansour. I 2011 ble den franske Elysée-kunstprisen avlyst etter en krangel med det franske klesmerket Lacoste, som trakk sitt sponsorat på 24 000 euro fra prisen.
Sansours verk Nation State forestiller seg en «palestinsk stat som reiser seg fra fredsprosessens aske».
Goyas skisser Los Caprichos markerer et viktig øyeblikk i kritikken da den spanske mesteren bestemte seg for ikke å vise dem.
«Goya var den første som anvendte selvkritikk, selvsensur. Verkene hans handlet om det spanske samfunnet og dets holdning til emner som religion», sier Guerra.
«Han forlot Spania og dro til Bordeaux i Frankrike, der han døde. Han ble den første store selvkritikeren. Vi må ta vare på det øyeblikket da det oppstår en kritisk gnist i det offentlige rom.»
Picassos eksplisitte seksuelle tegninger ble derimot kritisert i 1968 da den russisk-ortodokse kirken ba om at plakater som reklamerte for dem ble fjernet fra offentlige steder for å beskytte barn mot «slik degenerasjon».
I en annen del av utstillingen vises en serie verk av tidligere fanger fra Guantanamo Bay, det beryktede amerikanske fengselet på Cuba for mistenkte som er anklaget for å ha deltatt i 11. september-angrepene. Et av verkene viser Frihetsstaten som synker i vannet, mens en annen tegning viser et øye som gråter bak en tilmurt vegg.
Kunstverkene av de løslatte fangene vakte oppsikt da de ble stilt ut i USA i 2017.
Religion spiller en fremtredende rolle, men det er ikke vanskelig å forstå hvorfor de støter etablerte religioner.
Con Flores a María av den spanske kunstneren Charo Corrales viser for eksempel et bilde av Jomfru Maria. Hun har en hånd mellom beina og ser ut til å nyte en mer seksuell enn åndelig form for tilfredsstillelse.
Den amerikanske kunstneren Andres Serrano har laget et rødt bilde av Jesus Kristus på korset som er dekket av kunstnerens egen urin. Verket, som ble kalt Piss Christ, forarget kirken på den tiden. Et annet bilde av argentineren Leon Ferrari viser Kristus korsfestet på vingene til et amerikansk jagerfly, noe som utløste protester.
Ikke overraskende har sex en fremtredende plass.
Den avdøde polske kunstneren Natalia LL laget en serie videoer som viser halvnakne kvinner som slikker bananer på en antydende måte. Det var ment som en kritikk av vestlig pornografi under kommunisttiden. Da demokratiet kom tilbake, ble den ironisk nok forbudt.
Den britiske fotografen Terry O’Neills fotografi av Raquel Welch på korset er et oppsiktsvekkende bilde.
Han tok bildet etter at filmstjernen sa at hun følte seg «korsfestet» av mediene for sin rolle i filmen One Million Years BC fra 1966, der lærbikinien hennes vakte oppsikt.
O’Neill forteller at han ikke turte å publisere bildet av Welch i porteføljen sin før 30 år senere.
Politisk kunst: Fra Trump til Saddam Hussein
Det kommer ikke som noen overraskelse at politikk spiller en stor rolle i utstillingen.
En naken Donald Trump med en bitteliten penis er motivet på Illma Gores Make America Great Again, som etterligner den tidligere amerikanske presidentens valgspråk.
En versjon av Arbeit Macht Frei-skiltet som hilste fangene i konsentrasjonsleiren Auschwitz med økser og andre redskaper. Da tyver stjal originalen i 2009, forsøkte de å selge den for 150 000 euro. Kubanske Tania Bruguera har laget sin versjon for å reflektere over historien og hvordan den kan leses på nytt. Hun har vært utsatt for sensur i sitt eget land.
På samme måte gjorde et bilde av Fabian Chairez’ berømte meksikanske revolusjonære Emiliano Zapata i høye hæler og rosa sombrero narr av den store mannen. Det førte til demonstrasjoner som krevde at bildet ble stengt.
Et bilde av den avdøde spanske diktatoren Francisco Franco, kledd i militæruniform, men stappet inn i en Coca Cola-automat, er Eugenio Merinos morsomme tolkning av mannen hvis skygge fortsatt hviler over landet.
Ved siden av står en koffert med en modell av Iraks avdøde diktator Saddam Hussein i formaldehyd, som en variant av Damien Hirsts hai (The Physical Impossibility of Death). Saddam-verket heter Shark og er laget av den tsjekkiske kunstneren David Cerny, som ble fengslet – kortvarig – for å ha malt et verk til minne om den russiske invasjonen av Praha i 1968.
Igjen var målet for kritikken Saddam Hussein, en annen diktator som riktignok er død, men som fortsatt preger dagens Irak, som befinner seg i kaos flere år etter krigen som skulle befri landet fra diktatorens jerngrep.
Forbrukskulturen kommer under beskytning. Yoshua Okóns video Freedom Fries: Still Life viser en McDonald’s-restaurant med en overvektig, naken person. Utenfor står en person og pusser vinduer. I 2014 trakk Londons Tabernacle-galleri verket tilbake fordi museet mente det «ikke passet inn i rommet».
McJesus, et verk av den finske kunstneren Jani Leinonen der Ronald McDonald er korsfestet som om han var Jesus. Forskjellen er bare at Ronald er tynnet ut mer som Kristus. Igjen førte det til protester utenfor Haifa Museum of Art i Israel i 2019. Kunstneren hevdet senere at han hadde bedt museet om å ta det ned, men dette ble ikke gjennomført.
I 2016 kritiserte den kinesiske kunstneren Ai Weiwei Lego, som han mente hadde sensurert arbeidet hans. Han brukte legoklosser til å lage portretter av fire berømte italienere som hadde blitt fengslet eller sendt i eksil på grunn av sin tro: Dante Alighieri, Filippo Strozzi, Galileo Galilei og Girolamo Savonarola. Men Lego nektet å storbestille klosser fordi de sa at produktene deres ikke kunne inneholde «politiske uttalelser».
Banksys syn på politibrutalitet inngår i en seksjon som også viser en serie plakater som Amnesty International bruker for å gjøre oppmerksom på situasjonen for politiske fanger. Figuren av en politimann med pistol og smilefjes er typisk for den mystiske kunstneren.
Utstillingen har ingen sluttdato, og det er bra, for den fortjener å bli sett en gang til eller en gang til. Den er så bra.