«Spania er værst i klassen. Landets giftige politiske miljø har gjort pandemien verre og skadet økonomien. Landet har de verste nummer på begge felt.» Slik beskrev det prestigefulle magasinet «The Economist» situasjonen på den iberiske halvøya tidligere i oktober. Få dager etterpå var det i sveitsiske Neue Zürcher Zeitung at man skrev «Er Spania en feilet stat?», artikkelen var skrevet av en professor ved et universitet i Munchen. Han konkluderte med å skrive «Ikke ennå, men det er ikke langt unna».
I Tyskland var det Frankfurter Algemeine Zeitung som skrev «Spania har igjen mistet kontroll over pandemien. Statens feil er umulig å ignorere.»
I hovedsak peker man på mangelen på koordinering mellom Spanias institusjoner, myndighets-nivå og landets politikere.
Et land som i stor grad er avhengig av turisme og overføringer fra EU er sårbar for det mange kaller en dårlig håndtering av landets merkevare.
I følge Mesias Instituttet, har Spanias omdømme falt med 20% dette året. Verden over har folk hørt om spanjolenes nå lange kamp mot Corona-viruset.
Domstolene er ikke uavhengige
Spania har dette året blitt kritisert av Europarådet og deres enhet for anti-korrupsjon GRECO (Group of States against Corruption). Kritikken er rettet mot Spanias juridiske system mer konkret reformen av El Consejo General del Poder, et dommerråd som er ment å overse domstolene, påtalemakten og garantere deres uavhengighet. Problemet nå er at Spanias politiske klima har ført til at rådet har forblitt uendret siden 2018 samtidig som det er enighet om at rådet må oppdateres. Rådet fremstår ikke som politisk uavhengig.
Spain for sure – «Spania er en sikker destinasjon»
I Juni satte man i gang et prosjekt med representanter fra utenriksdepartementet, handelskammeret Cámara de Comercio de España, Forum for Merkevare (Foro de Marcas Renombradas), kjente artister, kjendis-kokker, vitenskapsfolk og spanske idretts-utøvere skulle alle fremme Spanias image som en sikker destinasjon.
Kampanens slogan var «Spain for sure» oversatt fra spansk «Spania seguro». Det eneste man oppnådde av PR var hånlatter da man «oppdaget» at ordet «sure» slett ikke betyr «sikkerhet» som det spanske ordet «seguro» også kan bety.
Og det oppsummerer godt spanjolenes forsøk på å forbedre deres image i utlandet så turistene kommer tilbake.
Dårlig påtenkt symbolske handlinger samtidig som landet fortsetter med en ganske så klønete håndtering av pandemien.
På lokalt nivå ser man det samme. I Altea har kommunen fått statlige midler som er ment å trekke nye turister til byen. Tusener av euro skal brukes på å lage videoer på flere språk og et dataspill som vistnok skal trekke turistene tilbake til den vakre byen.