Norske skole Rojales
Norske skole Rojales

Markedsplaner, logodesign og budsjetter er bare noe av det elevene på videregående 1 og 2 på den norske skolen i Rojales baler med om dagen. Prosjektet ”Ungdomsbedrift” er læringsmetoden der teorien blir prøvd ut i praksis.

[Fra arkivet 2011]

Solveig
Den norske skolen i Rojales er den første norske skolen i utlandet som har Ungdomsbedrift som tilbud for elever i videregående skole. Metoden er godt utprøvd i både Norge og hele Europa. Det beste produktet fra den beste bedriften blir hedret med gullmedalje i Europamesterskapet. For å komme dit er det en lang veg å gå. Det finnes flere eksempler på at ungdomsbedrifter har skapt produkter og tjenester som er blitt svært populære og bærekraftige også utenfor skolestua.
– Vi skal designe og selge en spesiell t-skjorte, der fellesnevneren er ”yo soy”. Det betyr ”jeg er” på spansk, og skal vise identiteten til nordmenn i Spania. Det blir flere morsomme design, men ”yo soy” blir gjennomgangstemaet. Selve logoen og designet skal lages i Photoshop. Den tjenesten må vi kjøpe utenfor skolen, da ingen her behersker det godt nok, forteller daglig leder av ungdomsbedriften, Kine Tronstad.

Ungt entreprenørskap

Norske skole Rojales - Skolebedrift
Norske skole Rojales – Skolebedrift

Gruppen med elever består av ni personer, og de går i VG 1 og VG 2. Lærer, Hanne Nordli fra Molde er gruppens mentor. Hun har tidligere gjennomført Ungdomsbedrift på skolen hun var tilknyttet i hjembyen.
– Det er Ungt Entreprenørskap som har utviklet metoden. De stiller med ledere i de forskjellige fagområdene som elever i Norge nyter godt av. Hos oss i Spania får vi nøye oss med metodebøkene som er utarbeidet. Vi tilhører Akershus fylke i Norge. Vi må posisjonere oss der for å få være med i det nasjonale mesterskapet som foregår i mars neste år. Gjengen her er veldig motivert for å nå høyt opp, betror Hanne Nordli oss.
I starten av skoleåret ble det lagt fram hvilke stillinger i ungdomsbedriften som skulle besettes, og hvilke krav som ble stilt til de ulike stillingsinnehaverne.

Markedsføring hovedtema
– Vi søkte på hver vår stilling uten at de andre visste det. Derfor ble det ingen konkurranse om stillingene. Jeg valgte markeds- og salgsansvarlig fordi jeg syntes det hørtes mest interessant ut. Markedsføring er et hovedtema på linjen vi går, og å lære om faget gjennom å gjennomføre dette prosjektet er helt topp, mener Mohamed Gamar.
Alle elevene har valgt posisjoner ut fra egne kvalifikasjoner og interesser. Det finnes kanskje kandidater til morgendagens lederstillinger i denne gruppa.
Kamilla Soltvedt var en soleklar administrasjonssjef. Hun er den som snakker best spansk, og det trengs når det unge teamet skal begynne å forhandle med leverandører og produsenter over nyttår.

Det er kjempemorsomt
– Jeg valgte jobb som personalansvarlig fordi jeg synes det er kjempemoro å jobbe sammen med mennesker og sørge for at de har det bra. Da opplegget ble presentert ved skolestart i høst var jeg litt avventende. Hva kunne dette bli til, liksom. Nå synes jeg det er kjempemorsomt. Jeg får lyst til å ta initiativ. På dette viset kaster vi oss ut i de voksnes verden før det er helt på alvor, sier Margrethe Havgar.
I perioden fram til jul skal alle forberedelser gjøres. Det skal lages markedsplaner og undersøkelser om hvor populære t-skjortene kan bli. Norsk ungdom i Spania er målgruppen. Siden det norske miljøet rundt skolen er komprimert, men ganske stort, kan omsetningen bli bra. Inntjeningen vil gå til NM i Ungt Entreprenørskap i mars. Bedriften skal registreres i Brønnøysund, slik at alle forhold rundt det å drive en bedrift blir gjennomgått.
– Hver elev bidrar med 200 kroner i aksjekapital. Vi hadde noen euro fra før. Vi kan også selge andeler til lærere, foreldre og venner. Dette må selvfølgelig betales tilbake når bedriften legges ned ved skoleårets slutt. Det blir budsjettering og utkast til logo og design. Når vi kommer til januar går vi over i driftsfasen. Da starter produksjon og salg av varene, forteller Hanne Nordli.

Kan bli populært

Det har hendt at produkter fra en ungdomsbedrift har blitt veldig populært. Mulighetene for å fortsette bedriften er da enten å registrere bedriften på nytt innenfor samme faget i VG 2, eller at en starter opp som selvstendig næringsdrivende i Spania og driver bedriften videre derfra. Det gjenstår å se hvordan det går med disse t-skjortene.
– Vi tenker å legge ved en liten bok der vi forteller om produktet og produksjonen. Da tror vi at t-skjortene blir ekstra attraktive, sier daglig leder Kine Tronstad.