I Valle del rio Guadalest, nøyaktig 7 km fra Callosa, 7 km fra Guadalest og 20 minutter fra Benidorm, finnes et museum noe utenom det vanlige. 25 år med restaurering av gamle kjøretøy har resultert i en samling av mer enn hundre motorsykler og mikrobiler fra 20-årene og frem til 80-årene. Her finnes veterankjøretøy en garantert aldri før har sett, eller visste eksisterte!

KAPI

Intet bilmerke har spilt en så revolusjonerende rolle som Seat, men på 50-tallet fantes det dog alternative fremkomstmidler som for eksempel KAPI. Bilen var en ensylindret jeep med 197 kubikk, produsert i Barcelona for det spanske militæret. Bilen var meget enkel i utformingen og hadde den nette pris av 21.900 pesetas. Regnet om til euro vil det bli noe sånt som ca. 100 euro.

SEAT (Sociedad Espanola de Automoviles Turismo)

Seat innehar en viktig posisjon i bilens historie i Spania. Med sin Seat 600 bygget man opp bilparken i Spania på 60-tallet. Nesten alle familier på denne tiden hadde en 600. Bilen var pålitelig og billig i drift. 3.august 1973 ble den siste 600 lansert på markedet, og solgte i 800.000 eksemplarer.

Fra tråsykkel til motorsykkel

Et sykkelverksted ved navn Rieju baserte sin forretning på å produsere sykler og sykkeltilbehør. Rieju var ikke sene om å følge utviklingen generelt i markedet og laget en 48 kubikk motor til å feste på tråsyklene. De ble pionerer med sine motordrevne tråsykler på det spanske markedet.

Mosquito fra Sevilla

På lisens for Garelli i Italia, laget ISA (Industria Subsidiarias de Aviacion S.A) i Sevilla en prototype av en motor i 1951. I likhet med Rieju begynte også dem å eksperimentere, og før en ante ord av det var deres første motordrevne sykkel på markedet.

Harley Davidson for millitæret

Modellen som her er utstilt er en skjønnhet selv for den som ikke forstår seg på slikt. Sykkelen er en genistrek av en motorsykkel, tøft design og girspak på tanken. Harley Davidson WLC mod. 1973 ble laget i Milwaukee i USA, spesielt for det kanadiske millitæret. Mange ble også solgt på det private markedet i Europa. I alt ble det fabrikkert 2647 av denne modellen.

Museet er normalt åpent 10.30-18.00 vintersesongen og 10.30 – 19.30 sommersesongen. Det ligger på den svingete veien mellom Callosa og Guadalest.